nieuws
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
18 augustus 2010
Zojuist zijn er twee uitspraken verschenen op de website van mr. K. Been, de Ombudsman voor het uitvaaartwezen.
Klacht 2010-22 gaat vooral over het draaien van een verkeerd nummer door het crematorium. Klaagster stelt daardoor niet van de koffietafel te hebben kunnen genieten. Feitelijk wenst zij dat de kosten daarvan in zijn geheel worden kwijtgescholden. De ombudsman vindt deze eis niet gerechtvaardigd. Verder blijkt maar weer eens dat nabestaanden zich onvoldoende realiseren, dat opdrachtgevers vanwege hun juridische band met de uitvaartondernemer niet zomaar gepasseerd kunnen worden.
Klacht 2010-32 heeft betrekking op een waslijst aan klachten, maar liefst twintig stuks.Na onderzoek blijkt een deel gegerond en een deel niet. Aan deze uitspraak is nog interessant, dat in eerste intantie onduidelijk is met welke uitvaartondernemer een overeenkomst is gesloten, a, b of c. Tegen a en b kan geen klacht worden behandeld door de ombudsman, tegen c wel.
Uiteindelijk wordt vastgesteld dat er voldoende aanleiding bestaat om te concluderen dat c zodanig is betrokken, dat een klacht daartegen behandeld kan worden.
De twee uitpraken zijn in hun geheel te lezen op www.klachteninstituutuitvaartwezen.nl.