nieuws

Facultatieve
Sponsors

‘Zullen we over de dood praten?’

Grassrootscampagne over het levenseinde start 7 maart

7 maart 2016


Op 7 maart start de grassrootscampagne ‘Zullen we over de dood praten?’ Meer dan 150 individuen, organisaties en bedrijven posten vanaf die dag campagne-uitingen op Facebook, Twitter, Instagram en andere social media waarin die vraag – Zullen we over de dood praten? - centraal staat. De campagne duurt drie weken.

In Nederland lijkt de dood aan de ene kant nauwelijks een taboe, gezien de openheid over euthanasie of tv-programma’s als ‘Over mijn lijk’. Toch wordt er nauwelijks over het (eigen) levenseinde gesproken in individuele kring: binnen relaties, binnen families. Terwijl dat de kwaliteit van leven zeker kan verhogen; praten over de dood helpt te focussen op de wezenlijke zaken, geeft het leven meer betekenis, vergroot je relativeringsvermogen, verkleint de kans op gecompliceerde rouw bij de nabestaanden en geeft rust op het moment dat er daadwerkelijk sprake is van een ernstige ziekte.

De campagne-uitingen die tussen 7 maart en 1 april gedeeld worden zijn eenvoudig en relatief luchtig: een foto van een situatie waarin een gesprek kan plaatsvinden met het uitnodigende tekstje ‘Zullen we over de dood praten?’ Met daaronder de pay off: ‘Ieder moment is een goed moment’.

‘Grassrootscampagne’ wil zeggen dat het geen campagne is die geïnitieerd en uitgevoerd wordt door één grote organisatie. Meer dan 150 individuen, organisaties en bedrijven dragen de campagne. Dat maakt de campagne wereldwijd uniek. Het initiatief is genomen door Bureau MORBidee, een bureau dat zich exclusief focust op het bespreekbaar(der) maken van de dood.

Overigens: ‘over de dood praten’ is een breed begrip. Het kan gaan over de uitvaart of de visie op het leven-na-de-dood, het kan gaan over palliatieve zorgverlening of over afscheid nemen, het kan gaan over eerdere verlieservaringen of over de eigen sterfelijkheid. De overtuiging van Bureau MORBidee is dat het niet uitmaakt wát er precies gezegd wordt, áls er maar over íets rondom de dood besproken wordt. Ieder fragmentje informatie dat gedeeld wordt, maakt het weer een beetje makkelijker om een volgend gesprek aan te gaan over een aspect van dat brede thema ‘dood’.

Voor meer informatie: bureaumorbidee@gmail.com (Mariska Overman/Rob Bruntink)




Reageer op dit artikel

Reacties:


nog geen reacties
Uw reactie op dit artikel