nieuws

Facultatieve
Sponsors

Misstanden in uitvaartwereld

19 oktober 2004

De uitvaartbranche maakt zich regelmatig schuldig aan het misleiden van nabestaanden en het ophogen van rekeningen van begrafenis of crematie. Dat blijkt uit onderzoek van NOVA, dat met tientallen personen uit de uitvaartwereld en nabestaanden sprak. Zo worden er vaak aan nabestaanden geen offertes verstrekt en staan er extra posten voor niet verleende diensten op de rekening die wel betaald moeten worden. Ook kreeg NOVA inzage in een lopend justitieel onderzoek waarbij tussenpersonen voor bijna 1 miljoen euro aan premies voor de uitvaartverzekering hebben verduisterd.

Voorzitter C. Rutten van het Platform Uitvaartwezen Nederland wil een intern onderzoek binnen de uitvaartbranche. Hij wil laten nagaan of de misstanden structureel zijn. Bij het Platform is daar tot dusverre niets over bekend. Het Tweede Kamerlid A. Wolfsen (PvdA) wil van minister Donner van Justitie weten welke signalen er bij het Openbaar Ministerie bekend zijn over fraude en gesjoemel binnen de uitvaartbranche.

NOVA kreeg de afgelopen maanden tientallen zaken onder ogen waarbij er sprake was fraude, misleiding of misbruik. Zowel grote als kleine uitvaartondernemers, verspreid over het hele land, maken zich schuldig aan dubieuze praktijken. Als er 100 plakjes cake worden besteld moeten de nabestaanden ze allemaal afrekenen. De cake die overblijft wordt doorgeschoven naar de volgende crematie en daar worden de overgebleven plakjes cake opnieuw op de rekening gezet.

Ook maakte de uitvaartbranche in een aantal gevallen misbruik van de situatie door direct na het overlijden aan te dringen op een veel te dure uitvaart. Herhaaldelijk staan er onverklaarbare posten op de rekening: een extra grote kist die niet nodig is, of een extra post voor grafrechten die de verzekering al vergoedt. En in enkele tientallen gevallen werd er geen prijsopgave gedaan.

Nog een voorbeeld van dubieuze praktijken: een nabestaande: "De begrafenis mocht volgens de polis maximaal 6000 euro kosten. Ik ontdekte dat we maar 3500 euro kwijt waren. Maanden hoorde ik niets, pas toen ik er naar vroeg kreeg de 2500 euro terug".

Rutten distantieert zich van deze praktijken: "We zullen er bij de branche op aandringen dat de offertes en rekeningen transparant moeten zijn".

Uit lopend justitieel onderzoek blijkt dat duizenden mensen, met name Surinamers en Antillianen, het slachtoffer zijn geworden van frauderende tussenpersonen. De premies die ze aan de tussenpersonen betaalden voor hun uitvaartverzekering kwamen niet bij de verzekeringsmaatschappij terecht. De slachtoffers lopen nu onverzekerd rond en bijna 1 miljoen aan premiegeld is verdwenen.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE