nieuws

Facultatieve
Sponsors

De Begraafplaats, februari 2021

Zojuist verschenen

15 februari 2021


Cover De Begraafplaats, februari 2021

Goed nieuws! Er is een hele gemeenschap van – vooral – jonge mensen die dol zijn op begraafplaatsen. Ze uiten hun liefde op sociale media, vooral instagram. De Begraafplaats sprak met deathfluencer Claudia Croabatia over haar platform om de dood meer bespreekbaar te maken. Ze heeft 12.000 volgers op instagram (@claudiacrobatia) en de website wordt door twee- à drieduizend bezoekers per week bezocht. Vanaf het begin maken begraafplaatsrecensies onderdeel uit van haar platform.

In november 2020 verscheen het rapport De Begraafplaats van de toekomst dat in opdracht van de LOB werd geschreven. Hoe wordt dit rapport ontvangen door de LOB-leden? De Begraafplaats gaat dit jaar op bezoek bij diverse begraafplaatsen en vraagt het hen. Deze eerste keer Leijsenakkers in Oosterhout.

Natuurbegraven is in trek. Hoe staat het met het natuurbegraven in de drie noordelijke provincies? Dat blijkt heel gevarieerd te zijn. Voor elk wat wils: op een oud of een nieuw landgoed, bij water, in een bos, in een bloemrijk grasland, op voormalige landbouwgrond, in een grafheuvel.

Het valt niet te ontkennen: voor een graf op een klassieke begraafplaats betaal je meer dan voor een crematie. Volgens sommigen is begraven zelfs ónbetaalbaar. Kijk maar naar de tariefoverzichten van de LOB en Monuta. Echter, door de feiten te controleren en de vragen anders te stellen, komen de kosten van het klassieke begraven in een heel ander daglicht te staan. En blijkt begraven inderdaad onbetaalbaar, maar dan in de positieve betekenis van het woord.

Een los nummer kost €10 en is te bestellen via lob@begraaafplaats.nl.

Reageer op dit artikel

Reacties:


nog geen reacties
Uw reactie op dit artikel

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE