nieuws

Facultatieve
Sponsors

Yarden zoekt taboedoorbrekende ideeën voor mooi afscheid

25 september 2015

De gemiddelde Nederlander (93%) is regelmatig geërgerd tijdens een uitvaart. Dat blijkt uit de Afscheidsmonitor van Uitvaartorganisatie Yarden. Het afgaan van een mobiele telefoon tijdens een uitvaartdienst is een van de grootste ergernissen (71%). Maar ook het niet respecteren van de wensen van de overledene (34%) -omdat de meningen daar bijvoorbeeld over verschillen in de familie- zorgt voor teleurstelling. Yarden roept Nederlanders daarom op om vernieuwende ideeën aan te dragen om een afscheid nog mooier en persoonlijker te maken óf te stemmen op een van de al ingezonden ideeën voor de Afscheidsprijs 2015.

Derck van der Vegte, voorzitter Yarden Vereniging: ‘Vanuit Yarden doen wij regelmatig onderzoek naar de moeilijke momenten rond een uitvaart om te kijken waar kansen voor verbetering liggen. Naar aanleiding van dit onderzoek willen we alle Nederlanders vragen om met ons mee te denken over voorlichting en bewustwording rondom het afscheid. Mensen -van consument tot professional en van jong tot oud- die vernieuwende ideeën of initiatieven hebben, nodigen we van harte uit om deel te nemen aan de Afscheidsprijs 2015. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplossingen voor gevoelige problemen zoals het via Facebook jaarlijks ontvangen van een verjaardagsbericht van een overleden geliefde. Of hoe een vierjarig kind te betrekken bij het afscheid. En hoe kom je in gesprek met je puberdochter over het aankomend overlijden van haar moeder?’

Afscheidsprijs 2015

Yarden organiseert de Afscheidsprijs dit jaar voor de zevende keer. Originele, grensverleggende en/of taboedoorbrekende ideeën of initiatieven met betrekking tot (praten over) de dood en het afscheid maken kans op deze prijs. De Publieksprijs wordt uitgereikt aan de inzending die de meeste stemmen krijgt van het publiek. Daarnaast is er ook een Juryprijs te winnen. Beide prijzen bestaan uit een geldbedrag van € 7.500,-. Op de website www.afscheidsprijs.nl kunnen deelnemers hun ideeën en/of initiatieven online indienen. Het publiek wordt via de (social) media opgeroepen te stemmen op de inzendingen. De winnaars van de Publieks- én de Juryprijs worden tijdens het Yarden Symposium op 19 november bekendgemaakt.

Yarden Afscheidsmonitor

Yarden doet elk kwartaal onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar trends en ontwikkelingen op het gebied van verlies, afscheid, uitvaart en rouw. Met de Afscheidsmonitor probeert Yarden zo goed mogelijk inzicht te verkrijgen in maatschappelijke ontwikkelingen en nieuwe behoeften om haar dienstverlening daar naadloos op aan te laten sluiten. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder minstens 500 respondenten door marktonderzoekbureau PanelWizard.

Over Yarden

Yarden is dé afscheidsspecialist van Nederland en heeft al meer dan 100 jaar ervaring met het verzorgen van uitvaarten. De ervaring van Yarden leert dat een betekenisvolle manier van afscheid nemen helpt bij het rouwproces. Daarom ondersteunt en inspireert zij nabestaanden bij het organiseren en verzorgen van een begrafenis of crematie. Maximale persoonlijke aandacht voor iedere klant staat voor Yarden centraal. Voor, tijdens en na het afscheid. Elke individuele afscheidswens is hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Yarden maakt dit afscheid betaalbaar door het aanbieden van verzekeringen met een lage premie. Zodat nabestaanden nooit voor verrassingen komen te staan.

Yarden is één van de drie grootste uitvaartorganisaties van ons land. De vereniging telt bijna één miljoen leden en heeft geen winstoogmerk. Met 41 uitvaartcentra, 24 crematoria, 26 franchisenemers Uitvaartzorg en 7 begraafplaatsen in heel Nederland zit Yarden altijd in de buurt.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >