nieuws

Facultatieve
Sponsors

Uitvaart Museum verspreidt 50.000 mini-doodskistjes voor huisdieren

'Tot Zover' wil helpen de dood voor kinderen bespreekbaar te maken

17 augustus 2011


De nieuwe folder van Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover biedt niet alleen informatie over de collectie, maar bevat ook een doe-het-zelf vouwmodel om een doodskistje voor een huisdier te maken. Dit papieren kistje kan voorzien worden van een naam en versierd worden naar wens.

Met het doodskistje wil het museum ouders en kinderen helpen de dood bespreekbaar te maken. De eerste kennismaking met de dood is voor veel mensen het overlijden van een huisdier. Door samen een kistje te versieren en een uitvaartdienstje op te zetten, ontstaat er ruimte voor een ontspannen gesprek en merkt een kind hoe een ritueel kan helpen bij het verwerken van verdriet.

Tips en rituelen voor kinderen
Op de site van het museum www.totzover.nl en in de museumwinkel kunnen grotere vouwmodellen worden besteld voor huisdieren die niet in het kistje in de folder passen. Daarnaast staan op de site andere rituelen en tips beschreven die ouders met kinderen kunnen delen. Ook als het gaat om het verwerken van een groter verdriet dan een overleden huisdier, zoals een gestorven familielid of geliefde. Het museum wil kinderen van alle leeftijden helpen om te gaan met de dood. Daarom bezit Tot Zover niet alleen een historische collectie met dodenmaskers en antieke haarschilderijen, maar biedt het ook een overzicht van de moderne multiculturele uitvaart en organiseert het speurtochten en schoolprojecten met kindervriend Kleine Hein.

Museum op een begraafplaats
Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover is gevestigd op begraafplaats De Nieuwe Ooster in Amsterdam. Het museum toont het verleden, heden en de toekomst van onze omgang met de dood. Aan de hand van vier thema's 'Rituelen', 'Het Lichaam', 'Rouw & Herinnering' en 'Memento Mori' wordt de bezoeker door het museum geleid. Centraal ligt 'De Gang', een unieke kunstruimte in Nederland die een artistieke visie op de dood biedt. Sinds de oprichting van het museum, werkt het samen met het Amsterdamse communicatiebureau KesselsKramer. Dit bureau verzorgde diverse tentoonstellingen in 'De Gang' en de communicatie rond het museum. De nieuwe folder met het doodskistje is ook een idee van KesselsKramer.












----------------------------------------------------------------------------------------------
Ook geïnteresseerd in nieuws, trends en ontwikkelingen in de uitvaartbranche?
Volg ons op Twitter via @uitvaart!

Reageer op dit artikel

Reacties:


18 augustus 2011 om 14:19

Trudie Enthoven

Wat een prachtig initiatief, sowieso vind ik het bespreken van het leven en de dood belangrijk. De dood is het enige in het leven wat vast staat. Arm of rijk, jong of oud. Dus het geven van ruimte om hierover te praten, knutselen of op een andere manier is van wezenlijk belang voor het verwerken van het verdriet. En dit is ook een manier, het mag er zijn...


Uw reactie op dit artikel