nieuws

Facultatieve
Sponsors

Yarden steunt de Uitbox van hersenonderzoeker Dick Swaab

15 augustus 2011

Yarden Uitvaartorganisatie steunt de Uitbox van Prof. Swaab. De Uitbox is een onderdeel van het tv programma ‘Uitburgeren doe je zo’. Yarden Vereniging sponsort de ontwikkeling van de box. Daarnaast bieden we een ledenvoordeel op de aankoop van de box en gaan we de Uitburgeringscursus als activiteit aanbieden.

Uitburgeringscursus

De meeste mensen denken niet graag na over hun eigen dood. Als het al ter sprake komt, dan gaat het voornamelijk over welke muziek bij de uitvaart is gewenst. Hersenonderzoeker prof. Dick Swaab pleit in zijn bestseller ‘Wij zijn ons brein’ onder meer voor de invoering van een ‘Uitburgeringscursus’. Het doel is dat elke Nederlander zich rekenschap geeft van zijn eigen levenseinde dat zich onvermijdelijk een keer aandient. Swaab ziet het nadenken over en vastleggen van belangrijke zaken rondom de dood als wezenlijk voor onszelf en onze naasten.

Hoe ziet de Uitbox eruit?

Centraal in ‘Uitburgeren doe je zo’ staat een speciaal daarvoor in het leven geroepen ‘Uitbox’. De Uitbox is door designer Wieki Somers vormgegeven object van spiegelend materiaal, een soort (opberg)doos voor op tafel of op de schoorsteenmantel, maar die ook eventueel in een boekenkast past. In de box kun je van alles opbergen: van donorcodicil, testament en euthanasieverklaring, tot en met een uitvaartwensenlijst en een dvd met een film van je leven. En kun je zelf niet bedenken wat je in de Uitbox kunt opbergen, dan biedt de site uitburgeren.nu wellicht uitkomst.

‘Uitburgeren doe je zo’ Maandag 22 augustus, 2011, 23.15 – 00.05 uur op Nederland 2

Reageer op dit artikel

Reacties:


24 augustus 2011 om 21:58

Hans

Hoi Joyce, de formulieren die je bedoeld zijn te vinden op de website van de NVVE. Specifiek hier: nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pagkey=72063


24 augustus 2011 om 15:30

joyce

ik wil heel erg graag weten waar ik die papieren met het gekleurde gele, groenen en blauwe papieren kan krijgen waarop ik in kan vullen wie ik machtig,volmacht om over mij te beslissen als ik niet meer kan, en wanneer ik dingen niet meer wil enz en tot hoever ik wil leven enz?die had dokter Swaab en hij benoemde ze.


23 augustus 2011 om 21:42

Karin

Vergeet ik nog te vragen, waar kun je de uitbox bestellen en wat kost deze?


23 augustus 2011 om 21:10

Karin

Wij hebben vanmorgen mijn vader gecremeerd en hebben dan ook met veel interesse naar uw programma gekeken. Mijn vader had alles tot in de puntjes verzorgd en het heeft mij aan het denken gezet wat mijn wensen zijn. Nu had Prof.Schwaab het over een euthenasieverklaring, maar hoe kom je daaraan? Bovendien dacht ik dat euthenasie verboden is in Nederland of is dat niet hetb geval.


23 augustus 2011 om 12:02

Agaath

Ik heb met grote belangstelling gekeken naar het programma "uitburgeren doe je zo!" Ben zeker van plan zo'n "Uitbox" aan te leggen en heb het met mijn partner besproken.
Ook mijn broers en zussen ( ik heb geen kinderen ) breng ik hiervan op de hoogte.

met vriendelijke groet,
Agaath


23 augustus 2011 om 10:43

Annemarie Maasdam

Ik heb al ca 40 jaar een Uitbox, maar die noemde ik de Kluis en is in een trommel. In de jaren 70 maakte ik een codicil met de afd. Anatomie van het Erasmusziekenhuis, ik ben dus ""Totaaldonor""
voor de wetenschap/studenten.
Mijn man, overleden 2010 (dementie) stelde zijn hersenen beschikbaar aan de Hersenbank. Er was niets van te zien,
hij was mooi opgebaard.


23 augustus 2011 om 0:25

Jose

Perfect idee, wij hebben nu 2 overlijdens meegemaakt binnen een half jaar en zoeken naar bijv nummers die gedraaid moeten worden of wensen van overledenen niet te weten is echt naar in de situatie als iemand al overleden is. Ik ga hier in de aankomende tijd zéker mee aan de gang. Bedankt!