nieuws

Facultatieve
Sponsors

Uitvaartorganisatie DELA introduceert crematorium nieuwe stijl

Nieuwe crematoria hebben oog voor “emotiebeleving”

26 augustus 2005

Eindhoven, 26 augustus 2005 – Een speelhoek voor kinderen, uitnodigende kunstwerken en zachte comfortabele banken in plaats van hardhouten stoelen en banken; allemaal aspecten die het gezicht bepalen van de nieuwe generatie crematoria. Met grootscheepse verbouwingen en herinrichtingen zet uitvaartorganisatie DELA een nieuw ‘menselijk’ concept crematoria in de markt. Naast functionaliteit stralen de nieuwe crematoria nu vooral een warme sfeer en toegankelijkheid uit. Een combinatie van speciale kleuren, geuren, licht, geluid, kunst en kwalitatief meubilair dragen hieraan bij. De restyling van het eerste crematorium (Heeze) is inmiddels afgerond.

Voor de interne restyling en verbouwingen heeft DELA een ontwerp en vormgeversbureau (Concepts & Images) in de arm genomen dat borg staat voor integratie van het totaalconcept. Achter het ontwerp zit een vernieuwende filosofie. Norman van der Loop, hoofd crematoria- en uitvaartcentra bij DELA: ‘Voorheen waren crematoria ingericht op basis van functionaliteit; vaak sober en met een zakelijke uitstraling. Met de nieuwe crematoria willen we toegevoegde waarde bieden aan de bezoekers. Mensen kunnen nu hun emoties in een prettige omgeving uiten’.
Simpele functionele banken en stoelen hebben plaats gemaakt voor zachte, rond uitgevoerde bankstellen. ‘Zonder leuningen’ stelt Van der Loop, ‘dit stelt mensen in de gelegenheid elkaar te omhelzen en steun te zoeken bij elkaar’. Bij het verlaten van de crematieruimte kan men gebruik maken van totaal gerestylde koffiekamers, die zijn voorzien van moderne kleurtinten en uitstraling. ‘In Heeze is er gekozen voor drie basiskleuren; een blauwe, een oranje en een beige-kleurige ruimte. Een bekende kunstenares (Margriet Smulders) heeft zorg gedragen voor bijpassende kunstattributen. Bezoekers kunnen, mits vooraf kenbaar gemaakt, hun keuze maken uit de kamer waar ze zich op dat moment het prettigst bij voelen’. De inmiddels afgeronde restyling van de kleine aula in crematorium Rytackers in Eindhoven oogst vooral lof en waardering, en dingt momenteel mee naar de prestigieuze Lensvelt Architect Interieurprijs 2005. Met name de gebrandschilderde ramen brengen een enorme sfeer in de aula.

Medewerker nieuwe stijl
Met de interne restyling van de crematoriapanden wil DELA allereerst toegevoegde waarde bieden aan bezoekers en nabestaanden, maar ook de medewerkers (de belangrijkste schakel) worden in de restyling niet vergeten. ‘Medewerkers deden hun werk voorheen vooral achter de schermen en bleven in de luwte. Met de interne verandering zullen de medewerkers meer betrokken worden bij de begeleiding van nabestaanden. Het nieuwe imago van de medewerkers begint met een speciaal ontworpen kledinglijn die past bij de nieuwe uitstraling’, aldus Van der Loop. In 2006 zal DELA in het opleidingsprogramma rekening gaan houden met de wijze waarop medewerkers zich moeten gaan profileren naar bezoekers en nabestaanden. Van der Loop: ‘We zijn trots op ons vak en we gunnen iedereen zijn persoonlijk afscheid’.

Blokkenhoek en schilderruimte voor kinderen
Ook aan kinderen is gedacht. Een speciale speelhoek biedt kinderen de nodige afleiding. In de uitvaartcentra bestaat de mogelijkheid voor kinderen om hun tekening of boodschap op hun eigen creatieve wijze te kunnen achterlaten aan de binnenkant van de kistdeksel. ‘Overigens merken we dat volwassenen hieraan ook enorm veel behoefte hebben. Men kan toch nog iets persoonlijks meegeven aan de overledene’. Volgens Van der Loop ligt de verbouwing van de crematoria in lijn met een veranderende sfeer omtrent uitvaart. ‘De dood wordt steeds minder een taboe en mensen gaan er steeds vrijer mee om. We merken aan de eerste positieve reacties van onze bezoekers dat de veranderingen niet voor niets zijn geweest’.

Over DELA
DELA is met ruim 2,7 miljoen verzekerden en jaarlijks meer dan 30.000 uitvaarten marktleider in de Benelux op het gebied van uitvaartverzekering en –verzorging. Door middel van haar verzekeringen en diensten staat DELA haar klanten met raad en daad bij. De professionaliteit van DELA is gebaseerd op een ervaring van meer dan 65 jaar.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Moet u op dit moment een uitvaart regelen?

JA NEE