nieuws
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
6 april 2016
Op online en social media wordt lief en leed gedeeld. Ook over overlijden wordt veel gesproken en wanneer je deze data analyseert, levert dit interessante insights op: Wanneer praten we over uitvaarten? Welke thema’s zijn belangrijk en welke uitvaartverzekeraars worden genoemd?
Buzzcapture slaat alle online en social media berichten op en maakt deze snel doorzoekbaar in haar monitoringtool. In een volumegrafiek is te zien dat in de eerste vier maanden van 2015 veel meer over uitvaarten en begrafenissen is gesproken dan in de rest van het jaar:
Bij vrijwel ieder onderwerp daalt de buzz in het weekend. Op zaterdag en zondag wordt bijna 20% minder online gedeeld dan op een doordeweekse dag. Voor uitvaarten geldt dit echter niet. Hier is te zien dat er op vrijdag het meest over een begrafenis of uitvaart wordt gesproken, maar dat er geen groot verschil is te zien met bijvoorbeeld de zaterdag:
Deze social mediadata kunnen je eigen data verrijken om inzicht te krijgen in de momenten dat mensen gedurende een jaar praten over overlijden.
Doordat er bijna 200.000 berichten per jaar geplaatst worden over uitvaarten kun je ook analyseren welke onderwerpen (topics) mensen vaak noemen als het over dit topic gaat. Relatief veel berichten gaan over het ‘regelen’ van de uitvaart. Ook over de kosten en de verzekering komen veel berichten binnen als er online iets over een uitvaart of verzekering wordt gezegd. Ook valt op dat reclames veel besproken worden, mensen laten online graag weten dat ze nog lang niet aan een uitvaart toe zijn en toch allerlei reclames te zien krijgen:
Drie grote uitvaartverzekeringen zorgen voor de meeste online buzz. In 2015 werden Yarden, Monuta en Dela het meest besproken in combinatie met woorden rond het thema uitvaart: