nieuws
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
30 november 2017
De uitvaart van de toekomst gaat verder dan witte wijn, live-streams en doe-het-zelf omhulsels. Binnen nu en vijf jaar lonkt de funeraire sector naar virtual reality marketing en merken die consumenten helpen herinneren. Afgelopen week werd het onderzoek ‘Uitvaart van de Toekomst’ voorgelegd aan de commissie van het European Institute for Brandmanagement (EURIB). Het onderzoek gaat over uitvaartbelevingen en de zakelijke mogelijkheden voor organisaties in de funeraire sector.
Aan het onderzoek hebben BGNU-leden, branchevertegenwoordigers, ondernemers en directeuren, technologiebedrijven, veranderaars en publisten die werkzaam zijn in de Nederlandse uitvaartbranche meegewerkt. Het onderzoek is door de commissie beoordeeld als uiterst relevant. Het onderzoek wijst uit dat hedendaagse uitvaartbelevingen relatief platte experiences zijn waarin consumenten zich als toeschouwer kunnen gedragen of voelen. Volgens de waarde van een beleveniseconomie zou dat moeten veranderen. Binnen nu en vijf jaar mag er gesproken worden over merkgedreven totaal-experiences.
In het onderzoek komen een aantal constructen naar voren die kunnen resulteren in aantrekkelijke uitvaart-experiences voor consumenten. Buiten dat bieden deze constructies tal van voordelen voor organisaties in de sector. In het onderzoek wordt het clusteren van marketingactiviteiten van bestaande merken aanbevolen. Daarbij wordt de waarde van allianties en partnerships met branchevreemde A-merken benoemd. De voordelen van een introductie van experiences van A-merken in uitvaartprocessen bestaan zowel voor consumenten als voor organisaties. De voordelen zitten o.a. in gedragsverandering, transparantie, consumptie, data en memorabele uitvaartexperiences voor consumenten. De resultaten van het onderzoek worden binnenkort verspreid onder geïnteresseerden.
Een uitgebreid geschreven artikel is te vinden op : www.uitvaartvandetoekomst.nl