nieuws

Facultatieve
Sponsors

Uitvaart.Com en Bogra introduceren de dood in Second Life
Uitvaart.Com opent crematorium / uitvaartcentrum, Bogra een showroom met kisten en urnen

11 januari 2007


Donderdag 11 januari 2007

De Amsterdamse onderneming Uitvaart.Com opent vandaag een kantoor en een crematorium in de populaire virtuele wereld Second Life. Daarmee is Uitvaart.Com het eerste uitvaartbedrijf ter wereld met een vestiging en een crematorium in Second Life. Samen met Bogra, Nederlands grootste fabrikant van uitvaartkisten, introduceert Uitvaart.Com op deze wijze de dood in Second Life (SL).

Keerzijde van de munt
Het idee om aanwezig te zijn als in Second Life ontstond een aantal maanden geleden. Directeur van Uitvaart.com Peter van Schaik (Jello Stringfellow in SL) vertelt: “Iedereen die zich bezighoudt met nieuwe media, weet dat Second Life op dit moment enorm in de belangstelling staat. Anders dan games als ‘World of Warcraft’ is de virtuele wereld van Second Life juist geen spel. Het beoogt juist de echte wereld na te bootsen. Juist daarom was het in mijn ogen merkwaardig dat de dood nog geen plaats heeft in Second Life. Want juist de dood definieert het leven, ook het tweede leven. De dood is de keerzijde van de munt die leven heet”.

Crematorium en herdenkingstuin “Garden of Memories”
Het kantoor van Uitvaart.Com en het crematorium zijn gelegen in een prachtige gedenktuin in de Tathlina regio (http://slurl.com/secondlife/Tathlina/240/201/51/). In de herdenkingstuin, “Garden of Memories”, kunnen de inwoners van Second Life zelf een gedenkplek aanmaken voor overleden dierbaren uit Second Life of uit het ‘echte’ leven. In het virtuele crematorium zijn de ruimtes gebouwd die in een echt crematorium aanwezig zijn, dus inclusief de urnenkamer, de aula en de opbaarkamers. Van Schaik:” In iedere ruimte kunnen de bewoners lezen over de activiteiten die in iedere kamer plaatsvinden. Op deze manier kan men virtueel een uitvaartcentrum en crematorium bezoeken. Op deze manier wil Uitvaart.com informatie verschaffen en antwoorden geven op vragen over terminale zorg en begrafenissen en crematies op een interactieve en vernieuwende manier.

Deze diensten sluiten nauw aan bij de werkzaamheden van Uitvaart.Com in RL. Van Schaik legt uit: “Uitvaart.Com exploiteert een aantal websites met informatie over de mogelijkheden die mensen hebben om de regie over het levenseinde te behouden. Zo vertelt Uitvaart.nl welke mogelijkheden mensen hebben een uitvaart naar eigen wensen vorm te geven. In het virtuele kantoor van Uitvaart.Com zullen we vergelijkbare informatie bieden”. Daarnaast beheert Uitvaart.Com ook Condoleance.nl, de bekende website voor online gedenken en condoleren. “Met de gedenktuin “Garden of Memories” in Second Life biedt Uitvaart.Com nu nog meer mogelijkheden om een dierbare overledene te gedenken”.

Kisten bekijken en bestellen
Samen met Uitvaart.Com, heeft ook Bogra, Nederland’s grootste fabrikant van uitvaartkisten een vestiging in Second Life geopend. In het kantoor van Bogra (ook in Tathlina, http://slurl.com/secondlife/Tathlina/210/197/57/), kunnen SL-bewoners verschillende modellen van kisten bekijken en tezijnertijd ook bestellen. Bogra’s uitvaartproducten worden op een unieke wijze getoond, ze zijn namelijk naar leefstijl gegroepeerd. Voor de drie stijlkamers worden verschillende foto’s getoond die drie verschillende leefstijlen verbeelden: klassiek, modern en luxueus. Op basis van deze foto’s kiezen bewoners een stijlkamer die het beste aansluit bij hun voorkeur. De kisten die in deze kamer worden getoond passen vervolgens bij de gekozen leefstijl. Linda Damhuis, directeur van Bogra (Fleur Malibu in SL) legt uit”: “Maar weinig produchten zijn zo persoonlijk als kisten en urnen. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat mensen ook daadwerkelijk een kist uitzoeken die precies bij hun leefstijl past. In Second Life kunnen we onze unieke leefstijlbenadering verder vormgeven op een interactieve en vernieuwende manier.”


Over Uitvaart.Com
Uitvaart.Com, opgericht in 1996, is een internetbureau gespecialiseerd in de uitvaartbranche. Zij beheert o.a. de internetsites Uitvaart.nl, Uitvaartbranche.nl, Uitvaartverzekering.com, Condoleance.nl, Dood.nl en Thanos.org. In 1998 zond Uitvaart.Com in samenwerking met TV3000 en Crematorium Daelwijck als eerste ter wereld live een crematieplechtigheid via internet. Met haar activiteiten in Second Life bevestigt Uitvaart.Com haar reputatie als meest innovatieve en veelzijdige internetgids voor de uitvaartbranche.
Contactpersoon: Peter van Schaik (SL: Jello Stringfellow), mobiel 06-54.21.85.62, e-mail:info@uitvaart.nl

Over Bogra
Bogra b.v. is als familiebedrijf opgericht in 1936 en gespecialiseerd in de productie van uitvaartkisten. Daarnaast levert Bogra diverse artikelen rondom de kist zoals urnen, relikwiehouders en zorgartikelen. In 2004 won Bogra de gouden giraffe voor het concept van drie stijlkamers die worden gebruikt om op uitvaartkisten en andere uitvaartartikelen te presenteren. Mensen kiezen eerst een sfeerlijn, kort gezegd kiezen ze klassieke, moderne of sfeer. Daarna krijgen ze een serie mogelijke uitvaartkisten en herinneringsproducten te zien.
Website: http://www.bogra.nl
Contactpersoon: Linda Damhuis, mobiel 06-54.65.38.94, email: linda.damhuis@bogra.nl

Over AmaZingg
De bouw van de virtuele kantoren en het crematorium van Uitvaart.Com en Bogra en de aanleg van de “Garden of Memories” herdenkingstuin zijn begeleid door Gwendolyn Kronsage van in-world bureau AmaZingg. AmaZingg, gesitueerd op het AmaZingg eiland (http://slurl.com/secondlife/AmaZingg/124/193/24/), is de professionele gids voor Second Life. Voor bewoners van Second Life biedt AmaZingg tours rondom verschillende thema’s als sport, winkelen, religie en dansen. Voor bedrijven, overheden en organisaties biedt AmaZingg rondleidingen/presentaties en project management voor ontwerp en bouw van in-world projecten en evenementen. Gwendolyn is bereikbaar voor vragen en informatie in-world via IM of via de mail gwendolyn.kronsage@gmail.com.
Website: www.amazingg.nl


Over Second Life
Second life (SL) is een virtuele wereld (geen spel!) die in 2003 werd gecreëerd door Linden Labs in San Francisco (USA). In deze wereld wonen momenteel (5 januari 2007) bijna 2,5 miljoen bewoners die zich in de vorm van een avatar door de wereld voortbewegen. De munteenheid in Second Life is de Linden dollar (L$, 275 L$ is 1 US$) Iedere dag wordt in Second Life omgerekend tussen de 1 miljoen en 1,2 miljoen US$ uitgegeven.
Website: www.secondlife.com