nieuws

Facultatieve
Sponsors

Tentoonstelling over de dood, internet en zelfrepresentatie

Wat laat je van jezelf zien na je dood?

22 januari 2009

Amsterdam 21 januari 2009 — Wat gebeurt er met je online profiel als je bent overleden? Rust je straks in vrede, of kun je beter vooraf regelen hoe je herinnerd wilt worden? Met de tentoonstelling Ik R.I.P. spoort Mediamatic aan om na te denken over zelfrepresentatie en de dood. Te zien zijn doodsportretten door Elizabeth Heyert, doodskisten uit Ghana, het computerspel The Graveyard en meer. Kom 'proefliggen' in een milieuvriendelijke grafkist en maak daarin een foto. Er zijn workshops grafkist ontwerpen. En op een nieuwe website kan iedereen aangeven wat er na de dood met zijn online profiel en ander digitaal bezit moet gebeuren.



Opening 30 januari 2009 om 20.00 uur, met om 21.00 uur een performance van Mudboy. De tentoonstelling Ik R.I.P. loopt van 31 januari tot en met 29 maart 2009. Geopend van woensdag t/m vrijdag van 12.00 tot 19.00 uur en zaterdag en zondag van 12.00 tot 18.00 uur.

Steeds meer mensen hebben een online profiel, schrijven een blog of hebben een avatar in Second Life of in een andere virtuele wereld. Wat gebeurt er met al die zaken als je plotseling komt te overlijden? Blijft dat eeuwig op internet staan? Wie mag en kan die informatie aanpassen? Krijgen al je internetvrienden een bericht dat je er niet meer bent? Welk beeld laat je van jezelf voortbestaan? Deze vragen vormden voor Mediamatic de inspiratie voor deze derde tentoonstelling in een serie over zelfrepresentatie en internet.

In de Mediamatic tentoonstellingsruimte hangen doodsportretten die Elizabeth Heyert maakte in Harlem New York. Haar fotoserie The Travelers dwingt je zorgvuldig te kijken. Wat zijn de kenmerken die ons er menselijk uit laten zien? Waar houdt nou precies het leven op en begint de dood?

Zes grafkisten tonen hoe mensen van de Ga gemeenschap in Ghana begraven willen worden. Grafkisten in de vorm van een gigantische CocaCola fles, ui, goudvis, krab of Nike schoen. En een klein krabje als kistje voor een kind. Kisten die uitdrukken wie je was of wie je wilde zijn. Via internet liet Mediamatic in Ghana ook een nieuwe grafkist maken. Anuschka Linse, grafisch ontwerper bij Mediamatic, bestelde haar ideale kist. Het is een precies op maat gemaakte Teddybeer. In de kelder is The Graveyard van Auriea Harvey en Michaël Samyn te zien. Dit lijkt op een computerspel maar wordt door de makers een exploreerbaar schilderij genoemd, waarin de gebruiker met een oud vrouwtje een begraafplaats verkent.

Workshops

'Ontwerp een grafkist' zijn workshops waarin nabestaanden met een kunstenaar naar keuze een grafkist maken. Mediamatic maakt gebruik van milieuvriendelijke kartonnen grafkisten. Deelnemende kunstenaars zijn onder andere Ruchama Noorda, Melanie Bonajo, Niels Meulman en Zedz. De workshop wordt in aangepaste vorm ook aan andere belangstellenden aangeboden.


Oefenen met de dood

Tijdens Ik R.I.P. kun je proefliggen en jezelf fotograferen in een grafkist.

In de tentoonstelling staat de Ik R.I.P. servicebalie. Bezoekers kunnen hier hun digitale wensen voor na de dood vastleggen op de nieuwe website www.ikrip.nl (bereikbaar vanaf 30 januari 2009).


Locatie

Mediamatic BANK, Vijzelstraat 68, Amsterdam

Openingstijden: wo t/m vr van 12.00 - 19.00 uur, za + zo van 12.00 tot 18.00 uur. Toegang vrij

Informatie over de tentoonstelling, workshops en andere activiteiten www.mediamatic.net

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE