Start Monuta campagne Ik ga op reis...
Monuta zet mensen aan het denken
donderdag 20 april 2006
Afgelopen weekend is de Monuta campagne Ik ga op reis... van start gegaan. Het doel van de campagne is mensen aan het denken zetten over wat zij achterlaten. De komende twee maanden en in het najaar is Monuta uitgebreid in de media aanwezig.
De campagne
Ik ga op reis... is een geheugenspelletje dat ouders vaak met kinderen spelen. Dit openingszinnetje krijgt in de Monuta-campagne een verrassende wending: Ik ga op reis en ik laat achter.... Monuta wil mensen op deze manier aan het denken zetten. Wát laat u achter? Nabestaanden met een schuld, omdat u niets geregeld hebt? Nabestaanden in verwarring, omdat er niets is opgeschreven? Monuta kan aan beide iets doen. Vooral jonge mensen doen er goed aan zich beter te verzekeren. En voor met name ouderen is het invullen van een Scenarium een goede zet. Beide komen in de campagne persoonlijk aan het woord, op diverse manieren.
Indringende filmpjes
Belangrijk in de campagne zijn vier filmpjes. In elk daarvan vertelt iemand wat hij of zij achterliet. Vervolgens komen de achterblijvers aan het woord. Bij de jongere achterblijvers gaat het vooral om de financiële problemen die zij er aan over gehouden hebben. Bij de ouderen ligt de nadruk op het ontbreken van een goed vastgelegde laatste wens. De filmpjes van de ouderen zijn te zien op regionale zenders en op de vernieuwde website. De filmpjes van jongeren zijn alleen op internet te zien.
Short stories op de radio
Voor de radio zijn twee commercials gemaakt. In de ene vertelt een jonge vrouw over het vriendje dat ze achterlaat... en een schuld van EUR 7.000,- voor de begrafeniskosten. In de andere vertelt een oudere man dat hij is overleden zonder dat zijn vrouw zijn laatste wensen kende. De commercials zijn onder andere te horen op Radio 1, 2 en 3, Sky Radio en Classic FM.
Herhaling in het najaar
Advertenties in een aantal bladen maken ook deel uit van de campagne. Net als banners op verschillende internetsites. Het eerste deel van de campagne loopt tot de start van het WK voetbal, eind juni. In het najaar is Monuta weer ruimschoots in de media aanwezig.