nieuws

Facultatieve
Sponsors

Onderzoek Multiscope in opdracht van DELA wijst uit: Merendeel Nederlanders nooit conflict met familie

23 procent vindt schoonfamilie leuker dan eigen familie

22 april 2011


Eindhoven, 22 april 2011 – Nederlandse families hebben weinig conflicten met elkaar en geheimen zijn goed bespreekbaar. En niet de schoonmoeder, maar de schoonzus is het minst geliefde lid van de schoonfamilie. Slechts enkele bevindingen uit het familieonderzoek. Coöperatieve onderneming DELA liet dit uitvoeren door onderzoeksbureau Multiscope in het kader van het tv-programma Het Familieportret onder ruim 500 respondenten. Met het onderzoek wil DELA vooroordelen over families onder de loep nemen.

Drie op de vier bespreekt geheimen met familie
Families in Nederland kunnen het over het algemeen goed met elkaar vinden. Het merendeel van de ondervraagden (78 procent) geeft aan nooit een conflict met zijn of haar familie te hebben gehad. Martin Kersbergen van DELA: ‘Een opvallend resultaat omdat je vaak leest en hoort over familieruzies en andere problemen. Dit beeld wordt nu ontkracht. Met Het Familieportret willen we dit benadrukken en de bijzondere band tussen verschillende generaties onder de aandacht brengen.’ Tevens geeft bijna driekwart van de ondervraagden aan dat geheimen binnen de familie bespreekbaar zijn. Kersbergen: ‘Zelfs over zaken die over het algemeen gevoelig kunnen liggen, zoals psychische problemen of een verslaving, heeft men geen geheimen voor elkaar.’

Schoonzus minst geliefd
Aan het bijwonen van verjaardagen (40 procent) en feestdagen (23 procent) wordt binnen families het meeste waarde gehecht. Kersbergen: ‘Ook met de Paasdagen zullen weer veel Nederlanders met hun eigen familie of schoonfamilie aan het ontbijt of de brunch zitten.’ Nederlanders lijken ook met de schoonfamilie een goede band te hebben. 23 Procent vindt zijn schoonfamilie zelfs leuker dan de eigen familie. Kersbergen: ‘De onderzoeksresultaten laten zien dat niet alle vooroordelen over de schoonfamilie kloppen. Opvallend is namelijk dat niet de schoonmoeder, maar de schoonzus het minst geliefde lid van de schoonfamilie is. Een aantal geijkte schoonmoedergrappen kunnen dus herzien worden.’

Meivakantie: met of zonder familie?
Nu de meivakantie voor de deur staat, zijn vakantieparken weer volop in trek. 54 Procent van de Nederlanders gaat wel eens met de familie op vakantie. Daarvan wil één op de drie de frequentie van gezamenlijke vakanties zelfs verhogen. ‘Dit zijn met name jong volwassenen. Deze groep, vaak met kleine kinderen, hecht veel waarde aan familie. En de kleinkinderen gaan natuurlijk graag met opa en oma op vakantie’, aldus Kersbergen. Toch moet 46 procent niet aan een familievakantie denken. Kersbergen: ‘Wellicht is een lange vakantie teveel van het goede en doen families er verstandiger aan om een weekend of midweek met elkaar op pad te gaan.’

Over het Familieportret
In het tv-programma Het Familieportret geniet de kijker van de bijzondere band tussen kleinkinderen en grootouders. In het programma vertellen opa en oma mooie verhalen en anekdotes van vroeger aan hun kinderen en kleinkinderen. Dat levert tien prachtige familieportretten op, met aan het einde van het programma een fysiek familieportret. Sponsor DELA wil met Het Familieportret meer aandacht creëren voor de bijzondere band tussen generaties. Daarom liet DELA een onderzoek uitvoeren naar de band tussen familieleden en verschillende generaties. Het Familieportret is elke zondag te zien om 16.25 uur bij RTL4.

Over DELA
Zo’n 200 vestigingen, 1.700 medewerkers en meer dan 3 miljoen verzekerden maken de coöperatie Draagt Elkanders Lasten (DELA) marktleider in de Benelux. DELA helpt mensen al bijna 75 jaar tegen een eerlijke prijs met repatriëring, opvang, begrafenis, crematie, nazorg en financiële diensten op deze terreinen. Het is DELA’s ambitie dat haar leden en hun nabestaanden de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien. Nabestaanden waarderen de dienstverlening met een negen. DELA heeft het Keurmerk Uitvaartzorg, het keurmerk Privacy Waarborg en het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE