nieuws

Facultatieve
Sponsors

Lezing sociale media en rouw (Haarlem)

24 februari 2016

Jongeren zijn grootgebruikers van de 'social media'. Internet lijkt voor hen gemaakt. Voel je je niet begrepen door je ouders, leraren of je baas? Wil je weten of je de enige bent die niet kan slapen door de dood van je broertje? Even naar Facebook of Twitter, en je hebt zo tien nieuwe vrienden die hetzelfde meemaakten.

Je hoeft de deur dus niet meer uit om lotgenoten te vinden. Maar is dat wel verstandig en veilig om je gevoelens toe te vertrouwen aan volslagen vreemden? En als jongeren de hele dag achter de computer hangen, gaat het dan nog wel goed met ze?

Overigens zijn jongeren niet de enigen die de social media hebben ontdekt in tijden van verlies. Online condoleanceregisters en Facebook-pagina's stromen vol met meelevende berichten van volwassen bekenden en volslagen vreemden. Internet als walhalla op verwerkingsgebied. Waarom doen mensen dat? Is dit de consequentie van de verregaande individualisering van de maatschappij?

Spreker

Daan Westerink is journaliste, rouwdeskundige en social-mediadocent. Zij schrijft, blogt en tweet over rouw en verlies en is docent Verlieskunde aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast begeleidt ze jongeren, volwassenen en gezinnen na een verlies. Dat doet ze online, tijdens individuele gesprekken en lotgenotenbijeenkomsten. Zij schreef twee boeken: ‘Leven zonder ouders’ (2007), waarin volwassenen vertellen over hun leven met én zonder vader en/of moeder, en ‘Verder zonder jou’ (2010), waarin jonge mensen praten over de dood van iemand die hen lief is.

Aanmelden mag via: www.yarden.nl/vereniging/agenda/social-media-en-rouw

Locatie: Crematorium Haarlem
Datum: Woensdag 16 maart 2016
Tijd: vanaf 19:00 uur
Toegang: gratis

Reageer op dit artikel

Reacties:


nog geen reacties
Uw reactie op dit artikel

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu 088 - 605 1219

Dag en nacht bereikbaar

JA NEE