nieuws
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
5 juni 2012
BAARN – Ruim 40% van de Nederlanders geeft aan graag nog een reis te maken op het moment dat bekend is dat hun overlijden nabij is. Dit blijkt uit een onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering onder ruim 1000 respondenten. Ook de laatste tijd doorbrengen met familie en vrienden is populair, hiervoor kiest 17 procent.
“Als uitvaartverzekeraar hebben we dagelijks te maken met het onderwerp overlijden. Onze ervaring is dat dit vaak onverwachts komt. Juist daarom is het goed om te genieten van de tijd die je hebt. We waren erg benieuwd wat de Nederlander op zijn Bucket List heeft staan”, aldus Emile de Jong, adjunct-directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.
Ongeveer 60% van de reisliefhebbers kiest voor een specifiek land of bestemming. Populair hierbij zijn verre bestemmingen zoals Australië of Amerika en toeristische trekpleisters zoals de Grand Canyon en Disney Land. Bijna 40% wil zoveel mogelijk van de aarde zien en kiest voor een wereldreis. Een cruise vindt men hierbij een interessante optie.
Ongeveer 17% van de respondenten heeft aangegeven graag de laatste tijd met familie en vrienden te willen doorbrengen. “Vooral genieten van de mensen waar ik van hou” is een veel gegeven reactie.
Dat de Nederlanders verder erg tevreden zijn met hun leven blijkt uit het feit dat ruim 16% aangeeft geen enkele laatste wens meer te hebben. “Ik leef nu zoals ik mijn laatste dag zou willen leven: in eerlijkheid en met liefde voor anderen”, was wat dat betreft een typerende reactie.
Ook werd de vraag gesteld waar men zich juist helemaal niet meer druk om zou maken, op het moment dat bekend wordt dat het overlijden nabij is. De financiële situatie is voor een kwart van de ondervraagden dan totaal niet meer interessant. De rekeningen en hypotheeklasten verdwijnen dan helemaal naar de achtergrond. Het werk en de studie is voor 23,1% van de respondenten niet meer relevant. Werknemers laten hun baan links liggen en scholieren maken zich totaal niet meer druk om hun cijfers.
Nuvema heeft zijn wortels in de provincie. In Groningen om precies te zijn, waar ze in 1949 is opgericht. Nuvema is uitgegroeid tot een verzekeraar die van het lokale zijn sterke punt heeft gemaakt. Dat zie je terug in het netwerk van ruim 300 regionale uitvaartverzorgers die nauw samenwerken met de 75 Nuvema adviseurs. Nuvema berekent de premies op basis van de lokale prijzen. Dat geeft de klanten een enorm kostenvoordeel bij het calculeren van het te verzekeren bedrag.
Multiscope onderzocht in opdracht van Nuvema Uitvaartverzekering onder 1085 Nederlandse consumenten welke wensen men nog heeft op het moment dat bekend is dat zij komen te overlijden. Tevens werd gevraagd waar de consument zich in diezelfde situatie juist geen zorgen meer om zou maken.