Klachten en uitspraken van het Klachteninstituut Uitvaartwezen vanaf vandaag online!
vrijdag 21 april 2006
De Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen houdt zich bezig met klachten van consumenten over een uitvaart. De Stichting heeft hiertoe een reglement opgesteld.
De Stichting heeft een Ombudsman aangesteld die de klachten op basis van hoor en wederhoor bestudeert en uitspraak doet.
Vanaf vandaag worden klachten en uitspraken gepubliceerd op de website van de ombudsman. Inmiddels zijn 3 klachten met uitspraken op de site gepubliceerd.
De Ombudsman is onafhankelijk, heeft jarenlange ervaring in de uitvaartbranche en heeft een juridische opleiding. Hij wordt betaald door de aangesloten organisaties, zodat er voor de klager geen kosten verbonden zijn aan de afhandeling van zijn klacht. De Ombudsman bestudeert de schriftelijk ingediende klachten zorgvuldig en waar nodig wordt aanvullende informatie gevraagd aan één of beide partijen. Op grond van de ontvangen informatie zal de Ombudsman een voor beide partijen bindende uitspraak doen.
Op dit moment is de Ombudsman de heer mr. drs. drs. G. Morren
Wie is aangesloten?
Van de zijde van de uitvaartbranche zijn aangesloten (dekking van 90% van de uitvaarten en 100% van de crematoria):
- Landelijke Vereniging van Crematoria (LVC)
- Nederlandse Unie van Erkende Uitvaartondernemingen (De NUVU)
- Vereniging van Mortuariumbeheerders in de Gezondheidszorg (VMG)
- Vereniging Ondernemingen in de Uitvaartverzorging (VOU)
- Landelijke Organisatie Begraafplaatsen (LOB)
In de algemene voorwaarden van de leden van de deelnemende organisaties uit de uitvaartbranche wordt, ingeval van een geschil, gewezen op de mogelijk om een beroep te doen op de Ombudsman.
Van de zijde van de consument zijn aangesloten:
- Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO)
- Nederlandse Patiënten Vereniging
- Mevr. A. Rodenburg - Mostert
- Mevr. E. Sanders - Vonk