nieuws

Facultatieve
Sponsors

Jongeren opvallend conservatief over uitvaarten

31 maart 2008

Almere, 31 maart 2008 - Veel Nederlanders geven aan soms of regelmatig aan hun eigen dood te denken. Jongeren blijken conservatiever over uitvaarten te denken dan ouderen. Jongeren geven bijvoorbeeld vaker aan dat ze willen dat bezoekers van hun uitvaart traditioneel in het zwart gekleed gaan. Ook stellen zij hun lichaam minder vaak ter beschikking van de wetenschap en zij hebben meer twijfels over cremeren. Voor jongeren is het belangrijker dat een religieuze traditie wordt gevolgd dan voor 30-50 jarigen. Dat blijkt uit een onderzoek naar uitvaartwensen dat onderzoeksbureau MeMo2 in opdracht van Yarden Uitvaartorganisatie heeft uitgevoerd onder meer dan 900 Nederlanders.

De dood is onderwerp van gesprek in Nederlandse huishoudens. De meeste mensen hebben hun specifieke uitvaartwensen kenbaar gemaakt aan hun naasten, maar leggen dat veel minder vaak ook op papier vast (6%). De belangrijkste reden om een uitvaart te regelen is dat mensen hun nabestaanden niet willen belasten (59%), voor 28% geldt dat ze bepaalde ideeën over hun uitvaart graag gerealiseerd zien. Mede op basis hiervan is Yarden de campagne over uitvaartwensen gestart.

“Wij zien door de toenemende individualisering en diversiteit van de Nederlandse samenleving veel veranderen op uitvaartgebied. Twee dingen vallen daar bij op”, aldus Peter van Wageningen, directievoorzitter van Yarden. “Uitvaarten zijn steeds meer bespreekbaar en steeds meer mensen hebben persoonlijke en specifieke uitvaartwensen. Maar tegelijkertijd denken veel mensen ook nog heel traditioneel over hun uitvaart, al dan niet ingegeven door een religieuze, regionale of etnische achtergrond”.

Begraven of cremeren
Nederlanders hebben een lichte voorkeur voor cremeren (38%) boven begraven (34%), maar laten de keuze hiervoor soms ook over aan hun nabestaanden (9%). Peter van Wageningen: “In de praktijk is cremeren populairder dan begraven. 55% van alle uitvaarten zijn crematies en dit aantal neemt jaarlijks toe.” Het favoriete vervoermiddel naar de begraafplaats of het crematorium is de rouwwagen, 5% noemt een koets met paarden als eerste keus. Tweederde van de respondenten stelt prijs op bloemen, waarbij rozen veruit favoriet zijn. De kleur daarvan maakt niet uit. Zwarte kleding is steeds minder gangbaar, 85% van de ondervraagden maakt het niet zoveel uit wat de bezoekers van hun uitvaart dragen.

Kopje koffie of glas rose
Het traditionele kopje koffie met cake wordt nog steeds geserveerd na afloop van een uitvaartdienst (35%), maar een borrel met hapjes komt tegenwoordig bijna net zo vaak voor (31%). Hier geldt hoe zuidelijker, hoe Bourgondischer de consumpties.


Verschillen tussen mannen en vrouwen
Mannen en vrouwen zijn op een verschillende manier bezig met hun uitvaart. Mannen hebben vaker een testament dan vrouwen, denken minder na over de dood, kiezen meer voor een kapitaalverzekering, zijn vaker op de hoogte wat een uitvaart kost, stellen hun lichaam eerder ter beschikking van de wetenschap en willen vaker gecremeerd worden. Vrouwen hechten meer waarde aan rituelen tijdens de uitvaart, willen vaker dat een familietraditie gevolgd wordt en kiezen vaker voor bloemen.

Muziek het persoonlijke element
Bijna iedereen wil dat er muziek te horen is tijdens de uitvaart (93%). Muziek is hét middel om een uitvaart persoonlijk te maken en veel mensen hebben dan ook specifieke verzoeknummers. Artiesten die vaak genoemd worden zijn Marco Borsato, Queen en André Hazes. Voor mensen met een religieuze achtergrond is het belangrijk dat religieuze zang en klassieke muziek ten gehore worden gebracht.

Over Yarden
Yarden is een jonge, snel groeiende uitvaartorganisatie, die voorlichting, uitvaartverzorging en verzekeringen aanbiedt. Maximale persoonlijke aandacht voor iedere afzonderlijke klant en elke individuele wens is daarbij het vaste uitgangspunt. Want een uitvaart dient een unieke en bij de overledene passende gebeurtenis te zijn. Het motto ‘Iedere uitvaart uniek’ is bij Yarden dan ook meer dan een mooie belofte. Het is een vanzelfsprekendheid. Yarden telt circa 1 miljoen leden met een verzekering en is marktleider met 63 vestigingen door heel Nederland. Yarden is momenteel in de media met een campagne over uitvaartwensen.

Voor meer informatie:

Yarden Uitvaartorganisatie
Monique Brouwer
T: 088-927 33 25
E: monique.brouwer@yarden.nl
www.yarden.nl

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE