nieuws

Facultatieve
Sponsors

Ingezonden brief voorzitter Keurmerk Uitvaartzorg (reactie artikel over ‘Zwarte randen uitvaartbranche’)

Uitvaartorganisaties

24 juli 2017

Het stuk “de zwarte randen van de uitvaartbranche” (FD 10 juni) wekt de indruk dat de uitvaartbranche misbruik maakt van de precaire situatie van nabestaanden. Dit beeld doet vele ondernemers in de uitvaartzorg geen recht. Zorg en respect voor overledenen en familieleden zijn regel en geen uitzondering!

Alle uitvaartorganisaties, zowel grote als kleine, hebben zakelijke belangen. Een condoleancebijeenkomst met hapjes en drankjes levert meer op dan alleen een kop koffie. De budgetaanbieder moet het hebben van lage organisatiekosten en biedt daarom beperkte dienstverlening.

Daarom is het goed dat het grootste deel van de uitvaarten in Nederland wordt uitgevoerd door een onderneming die is aangesloten bij het Keurmerk Uitvaartzorg. Zij worden door een onafhankelijke certificeringsinstantie periodiek getoetst op zes zekerheden. Bijvoorbeeld: zijn de afspraken vooraf goed vastgelegd, is er een transparante kostenbegroting, heeft de uitvaartverzorg(st)er voldoende ervaring en is deze goed opgeleid, klopt de nota?

Zo hebben nabestaanden de zekerheid van een goede en integere uitvaart. De hoge scores uit de verplichte klanttevredenheidsonderzoeken doen vermoeden dat zo’n 100.000 families per jaar een goed gevoel hebben overgehouden aan hun keuze voor een keurmerkbedrijf. Alles kan beter, maar het kon ook slechter.

Matthijs de Gee
voorzitter Stichting Keurmerk Uitvaartzorg

Reageer op dit artikel

Reacties:


30 juli 2017 om 21:52

Martijn Huffnagel

Ik zie de bull-shit van de zogenaamde toegevoegde waarde van keurmerken regelmatig voorbij komen. Dit is echter niets meer dan schijnzekerheid. Als ik lees wat er door 'bij keurmerken aangesloten ondernemers' op de uitvaart platforms op Facebook voor hulpvragen voorbij komen & zich schaamteloos profileren als uitvaart (keurmerk) specialisten dan schaam ik mij werkelijk rot voor de huidige uitvaartbranche.

Wat is er mis mee om eerst eens een paar jaar praktijkervaring op te doen i.p.v. na het behalen van een papiertje direct naar de KvK te rennen. Hier ligt naar mijn idee een belangrijke taak voor de keurmerken!

Maar nee, een puur commerciële actie van de diverse keurmerken om "nieuwe" ondernemers zondermeer een lidmaatschap te verschaffen.

Voor mij een weloverwogen reden om niét bij een van deze (wasseneuzen) keurmerken aangesloten te zijn.


25 juli 2017 om 18:31

Ruud Kerkhoff

Ik denk dat we een beetje doorslaan met z'n allen. De oorzaak van dit alles is gewoon het feit dat uitvaartland vol zit. Overvol. Hierdoor worden allerlei initiatieven geboren om elkaar buiten spel te zetten. De grote broeders verliezen werk en proberen de kleintjes zo buiten spel te zetten. Er is echter nergens bewezen dat bedrijven met keurmerk beter werken dan alle bedrijven zonder. Misschien moeten we eens gezamelijk hardop durven roepen vol=vol. Maak een vuist tegen een uwv en alle opleidingsinstituten dat het klaar is. Willen we met elkaar overlevingskans houden, moeten we het nu uiten. Dan blijft er gewoon werk voor iedereen en kunnen wij ook gewoon met elkaar om blijven gaan.


25 juli 2017 om 15:49

Bert van der Heide

Keurmerk is een geld zaak. Geeft totaal geen zekerheid dat de uitvaart beter wordt verzorgd. Betrokkenheid, eerlijkheid en respect zijn veel belangrijker dan dat de blaadjes met handtekeningen op de juiste wijze zijn ingevuld. Keurmerk betekend veel onnodige administratie.


24 juli 2017 om 21:49

Ben Jansma

Wat een klets verhaal over dat keurmerk zeg !


24 juli 2017 om 20:32

Arjen Dragt

Met alle respect maar de heer de Gee is niet alleen voorzitter van de stichting keurmerk maar ook directeur/ manager van een behoorlijk grote onderneming, te weten Associatie IJmond ( dela ) Ik lees in dit stuk uitsluitend eigen belang, wanneer de heer de Gee een neutrale reactie op de zwarte randen had willen geven dan had hij geen reclame stuk voor het keurmerk gemaakt. Mijn bedrijf was één van de eerste uitvaartbedrijven in Nederland die het keurmerk ontving destijds en ook één van de eerste die het keurmerk inleverde puur en alleen omdat het keurmerk de verantwoording voor de uitvaart zo veel mogelijk bij de nabestaanden wil leggen in plaats van bij de ondernemers getuige het "nabestaanden moeten voor alles tekenen beleid van het keurmerk" een gemiste kans heer de Gee.


24 juli 2017 om 19:36

Lot Rohde

Wat een onzin dit bericht. Hoeveel ondernemers met het keurmerk werken op basis van provisie? Veel!
Hoeveel ondernemers zonder keurmerk werken op basis van provisie? Weinig!
En daar zit precies de nuance!


24 juli 2017 om 19:21

Sierk

Ik ben het helemaal eens met Femmy. Keurmerk is geen garantie voor kwaliteit.
Als ik de verhalen hoor hoe er door gerenomeerde bedrijven respectloos om gegaan wordt, dan denk ik hoezo keurmerk.


24 juli 2017 om 19:19

René Dullaart-Heijkoop

Dank Femmy Bakker,
Roerend mee eens en fijn om te lezen. Zo denken wij er ook over. We willen graag op voor het keurmerk, maar ook interessant om te kijken wie er achter het keurmerk staan, wie heeft het bedacht en wie oordeelt.
De klanten bepalen het 'succes' en vertellen mij of zij tevreden zijn. Als ik dat mag publiceren in alles op mijn site is dit waardevoller voor mij dan een keurmerk.
Als beide kan fijn, hoop dat het ons kleine ondernemers wat eenvoudiger wordt gemaakt om tot een keurmerk te komen.


24 juli 2017 om 18:51

Jaap Schuddeboom

Het gaat om de transparantie. Het moet voor de klant duidelijk zijn waarvoor welk bedrag gerekend wordt. En als geld een minder belangrijke rol speelt, mag er meer in rekening worden gebracht voor uitgebreidere dienstverlening.


24 juli 2017 om 18:34

Femmy Bakker Uitvaartbegeleiding

Gelukkig zijn er onder de kleine uitvaartondernemers, zonder certificaat, eenpitters die ook heel goed een uitvaart begeleiden met oog op budget en er niet op uit zijn van emoties misbruik te maken. Zelf geef ik binnen 24 uur een kostenbegroting op basis van de de dan gemaakte/bekende gegevens, waarbij ik mondeling al op prijsverschillen heb gewezen van b.v. kisten, uitvaartlocaties, koffie of wijn e.d.
Met gevoel van persoonlijke en liefdevolle begeleiding benoem ik bij wijzigingen van het verloop op dag van de uitvaart of eventuele aanvullingen de consequenties op de begroting. Alles kan anders tot op het laatst, maar emotionele beslissingen probeer ik om te buigen naar rationele besluiten met een goed gevoel. Families zijn me daar dankbaar voor.
Voor mij maakt het niet uit koffie/cake of uitgebreide koffietafel geserveerd wordt. Ik durf het wel aan om een prijsvergelijking te maken met een gecertificeerd bedrijf.
Probleem bij (schriftelijke) offertes is vaak, dat er onvoldoende of onduidelijke gegevens ter beschikking zijn.

Femmy Bakker Uitvaartbegeleiding in Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schagen, Zijpe


24 juli 2017 om 12:48

Robbert

Preken voor eigen parochie, heet dat...


Zie alle 11 reacties
Uw reactie op dit artikel