nieuws

Facultatieve
Sponsors

Herinneringsminuut voortaan ieder jaar

Behoefte aan collectief herinneringsmoment is groot

6 januari 2010

Almere, 5 januari 2010. 30 december stond 1 minuut lang het beeld op zwart op Nederland 1, RTL4, SBS6 en de regionale zenders. Het was de eerste keer in Nederland dat dit gebeurde. Ruim 3,1 miljoen Nederlanders keken naar de Herinneringsminuut die werd ingeleid door Ursul de Geer. Een rondgang langs de kijkers van 18 jaar en ouder door een onafhankelijk onderzoeksbureau liet zien dat ruim 2 miljoen van hen de Herinneringsminuut ook daadwerkelijk hebben aangegrepen om aan overleden dierbaren te denken. Ruim 80% gaf aan een vervolg van de Herinneringsminuut zeer (52,3%) tot enigszins (28,3%) op prijs te stellen.

Een onafhankelijk onderzoeksbureau heeft de waardering en deelname onderzocht. De Herinneringsminuut wordt over de gehele breedte van de Nederlandse bevolking gewaardeerd. Het initiatief kreeg een gemiddeld rapportcijfer 8,0. Deelname was het hoogst onder mensen in de leeftijd van 45 tot 59 jaar (85%). De gemiddelde waardering was het hoogst onder kijkers uit het Noorden en Oosten (gemiddeld een 8,4).
Initiatiefnemer van de Herinneringsminuut, uitvaartorganisatie Yarden, zal de Herinneringsminuut jaarlijks terug laten keren.


Over de Herinneringsminuut
De Herinneringsminuut werd 30 december 2009 om 19:50 geïntroduceerd. Op de zenders Nederland 1, RTL4, SBS6 en de regionale omroepen werd één minuut zendtijd ingekocht om tijdens deze minuut niets uit te zenden en daarmee de ruimte te scheppen voor een gezamenlijk moment om onze overleden dierbaren te herinneren. De Herinneringsminuut werd ingeleid door Ursul de Geer. De Herinneringsminuut is een initiatief van uitvaartorganisatie Yarden. Nabestaanden kunnen hun herinnering ook online delen via de website www.herinneringsminuut.nl

www.herinneringsminuut.nl

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
De gegevens in dit persbericht komen voort uit een kwantitatief onderzoek uitgevoerd door bureau Winkle in december 2009. Het veldwerk is verricht met behulp van een webbased survey. De resultaten zijn gebaseerd op een steekproef van 1058 respondenten, representatief voor de Nederlandse bevolking tussen 18 jaar en ouder.

Voor meer informatie en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Lemz, Layana Mokoginta, tel: 06-21704868 / e-mail: layana@lemz.net

Over Yarden
Yarden is een jonge, snel groeiende uitvaartorganisatie, die uitvaartverzorging, verzekeringen en voorlichting aanbiedt. Yarden telt bijna 1 miljoen leden. De ambitie van Yarden is helder, dé uitvaartorganisatie van Nederland zijn. Maximale persoonlijke aandacht voor iedere afzonderlijke klant en elke individuele wens is daarbij het vaste uitgangspunt. Niet voor niets is het motto van Yarden 'Iedere uitvaart uniek'. Door uitvaartwensen centraal te stellen wil Yarden dat mensen zich bewust worden van hun wensen – en dat ze deze gaan vastleggen. Immers hierdoor kan een uitvaart worden uitgevoerd zoals de klant dat wil. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun nabestaanden. Yarden weet uit ervaring dat een uitvaart een unieke en bij de overledene passende gebeurtenis dient te zijn zodat dit een positieve bijdrage levert aan de rouwverwerking.

Iedere uitvaart uniek. Yarden.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >