nieuws

Facultatieve
Sponsors

DELA introduceert nazorg voor nabestaanden

Eigen nazorgconsulenten bieden praktische hulp na overlijden

16 november 2005

Eindhoven, 16 november 2005 – Vanaf deze maand biedt uitvaartonderneming DELA nazorgdienstverlening voor nabestaanden. Nazorgconsulenten van DELA helpen nabestaanden bij de inventarisatie, en indien wenselijk, de afwikkeling van praktische en financieel-administratieve zaken die na een uitvaart op hen afkomen. Zo hoeven zij zelf geen instanties in te schakelen en wordt hen veel rompslomp uit handen genomen. Marktleider DELA wil haar klanten vanuit een bredere dienstverlening hulp bieden op meerdere momenten rond het overlijden. Nazorgdienstverlening is hier één van. DELA onderscheidt zich van andere uitvaartorganisaties door de nazorgdienstverlening geheel door eigen mensen te laten verzorgen.

Jack van der Putten, directeur uitvaartverzorging van DELA: “Na het overlijden van een dierbare zijn mensen vaak niet goed in staat om te schakelen naar alle zaken die geregeld moeten worden, of ze hebben er gewoon geen tijd voor. Bovendien weten zij vaak niet wat er allemaal geregeld moet worden.”
Nazorgdienstverlening is nog niet vanzelfsprekend. De nazorgconsulent neemt nabestaanden op allerlei gebied werk uit handen. Bijvoorbeeld de financieel-administratieve of verzekeringstechnische zaken. De nazorgconsulent kan de nabestaanden ook helpen met praktische zaken zoals het versturen van dankbetuigingen, het opzeggen van abonnementen of de aanschaf van een gedenkteken. Als het nodig is kan de consulent andere partijen inschakelen, zoals een notaris, belastingadviseur of specialistische hulp bij rouwverwerking.

Inlevingsvermogen en sterk karakter
Deze maand zijn de eerste nazorgconsulenten begonnen. Van der Putten: “In zekere zin is het een nieuw vak. Als nazorgconsulent sta je heel erg dicht bij de mensen die net een uitvaart van een dierbare achter de rug hebben. Inlevingsvermogen en een sterk karakter zijn van groot belang. Daarnaast moet de nazorgconsulent kennis hebben van zakelijke en maatschappelijke aspecten. Wat komt er bijvoorbeeld kijken bij de verkoop van het huis van de overledene of wat dient er te gebeuren bij de afwikkeling van alle financiële rompslomp. Het zijn mensen die heel rationeel moeten kunnen denken en tegelijkertijd een extra voelspriet hebben voor alle menselijke aspecten.”

Nazorgverzekering
De nazorgdienstverlening zal eerst op kleine schaal en in een beperkt geografisch gebied als test worden ingezet. Deze test zal antwoord geven op de vraag aan welke ondersteuning de meeste behoefte is en onder welke voorwaarden DELA aan deze behoefte tegemoet kan komen. In het verlengde hiervan introduceert DELA ook een nazorgverzekering. Hiermee komt bij overlijden een geldbedrag beschikbaar voor de kosten van nazorg. De verzekering biedt praktische hulp na de uitvaart via de nazorgconsulent. De nazorgpolis is al beschikbaar.


Over DELA
Ruim 100 vestigingen, zo’n 1.000 medewerkers en 2,7 miljoen verzekerden in de Benelux maken DELA. Een coöperatie die mensen al bijna 70 jaar helpt met repatriëring, opvang, begrafenis, crematie, nazorg en financiële diensten op deze terreinen. Als marktleider is DELA sterk in beweging. DELA ontwikkelt nieuwe producten en diensten, groeit autonoom en door middel van overnames, de uitvaartcentra en crematoria veranderen in sfeervolle vestigingen en op het hoofdkantoor wordt alles gereed gemaakt om optimaal te kunnen flexwerken.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu 088 605 1219

Dag en nacht bereikbaar

JA NEE