Bogra maakt doorstart met Funico
Een sterke groep verzekert continuïteit en kwaliteit
dinsdag 18 juli 2017
Bogra de specialist in uitvaartkisten die recent in financiële problemen kwam, wordt overgenomen door de groep Funico, die in belangrijke mate is ontstaan uit het Belgische Demaco en het Franse Cerceuils du Nord. Funico bereikte hiertoe vandaag een akkoord met curator Guido De Wit. De curator heeft de laatste 2 weken de activiteiten van kistenproductie en –leveringen voortgezet, waardoor de continuïteit van Bogra verzekerd is gebleven.
Funico is marktleider in uitvaartkisten in België en heeft daarnaast activiteiten vanuit diverse vestigingen in Frankrijk. De groep heeft meer dan 130 personeelsleden in dienst en produceert jaarlijks 80.000 uitvaartkisten. Met de toevoeging van Bogra groeit het personeelsbestand tot rond 170 en het volume tot meer dan 120.000 kisten.
Sinds 2 generaties focust Funico zich als onafhankelijke producent volledig op de productie van uitvaarkisten. Gezien zijn internationale activiteiten heeft de groep een erg breed gamma, bestaand uit een volledig assortiment met folie bedrukte spaanplaat en mdf kisten evenals een erg ruim assortiment massieve kisten.
Funico is volledig onafhankelijk van verzekeraars of andere dienstverleners en profileert zich dan ook als dé lange termijn partner van de uitvaartondernemer. De groep is operationeel volledig geïntegreerd in de verwerking vanaf ruwe planken tot de volledige afwerking van de uitvaartkist. Funico kiest voor lokale productie, waarmee het zich onderscheidt van spelers die hun producten importeren uit Oost- Europa. Het voordeel van eigen productie is onafhankelijkheid van derden, meer productinnovatie in de markt te brengen en de kwaliteit van grondstof tot afgewerkt product te garanderen. Bovendien is lokaal produceren maatschappelijk relevant.
In het kader van productinnovatie lanceerde Funico een gamma van gepersonaliseerde kisten, waarbij teksten en foto’s rechtstreeks op de kist worden aangebracht. Dit initiatief kadert in de toenemende trend en vraag naar personalisatie.
Daarnaast lanceerde Funico begin 2017 een digitaal platform op haar website die klanten de mogelijkheid biedt om hun eigen marketing te optimaliseren met onder andere een brochure creator op maat van de klant.
Met de investering in Bogra, zet Funico nu een nadrukkelijke stap op de Nederlandse markt.
Bart Ardies, algemeen directeur Funico meldt : “Zowel Bogra als Funico zijn bedrijven met een lange geschiedenis van meer dan 50 jaar en absoluut gevestigde waarden in de uitvaartbranche. Beide bedrijven zijn ook lokale producenten en staan bekend om hun hechte relatie met hun klanten. Wij kijken er naar uit om de nauwe relatie van Bogra met haar klanten verder uit te diepen en de mogelijkheden inzake assortiment, service en diensten van de totale groep voor te stellen aan de Nederlandse uitvaartondernemer. We blijven met Bogra haar Nederlandse identiteit en specialisme koesteren; dicht bij de klant staan, is immers één van onze kernwaarden.”