nieuws

Facultatieve
Sponsors

Audiovisuele middelen belangrijk onderdeel Uitvaartmuseum

NUM kiest vormgever

3 november 2006


Het Nederlands Uitvaartmuseum (NUM) kiest Di Colore voor de inrichting van het museum. Hiermee geeft het NUM aan dat het veel waarde hecht aan een modern vorm gegeven inrichting met veel ruimte voor audiovisuele middelen.

Een modern museum kan niet volstaan met het tonen van de objecten in vitrines. Om de aandacht van bezoekers in het Nederlands Uitvaartmuseum straks vast te houden, om ze te prikkelen en te verrassen is meer nodig. Daarom is het zinvol om samen met specialisten het museum in te richten.

Het Nederlands Uitvaartmuseum heeft de keuze laten vallen op Di Colore. Van origine is dit bedrijf gespecialiseerd in audiovisuele producten maar de laatste jaren heeft men zich steeds meer op museale projecten gericht. Voor Di Colore staat de bezoeker centraal; hoe wordt de inhoud vertaald naar een aansprekende vorm? Zo heeft Di Colore in de vaste opstelling ‘Woudreuzen en fluisterheggen’ in CODA te Apeldoorn gekozen voor persoonlijke verhalen over de geschiedenis van Apeldoorn. Soms worden ze letterlijk verteld, op andere plaatsen is een combinatie gemaakt van audiovisuele elementen en objecten.

Projectleider Guus Sluiter licht de keuze toe: “Di Colore is veelzijdig, heeft duidelijke ideeën over vormgeving en heeft veel ervaring met audiovisuele elementen. Al bij het eerste gesprek vlogen de ideeën over en weer. Net als wij hecht Di Colore veel waarde aan de beleving van de bezoeker. Een museum moet niet alleen informatie geven maar moet je ook raken.”

Marcel Hectors, Di Colore: “De uitdaging ligt in het combineren van de persoonlijke, culturele en historische aspecten van de dood, zonder te vervallen in effectbejag. Het gaat voor ons altijd om de inhoud, de overdracht van de verhalen achter de objecten die staan opgesteld. Wat hadden of hebben ze voor betekenis. Zijn ze 'verloren' in de tijd of vinden we ze in andere vorm terug in onze omgeving. Het Uitvaartmuseum staat bol van de verhalen en daarbij zoeken we een vorm die de aandacht trekt en vasthoudt.”

Naar verwachting gaat het NUM in het voorjaar van 2007 open.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE