nieuws

Facultatieve
Sponsors

AFM: Klant staat niet centraal bij verkoop uitvaartverzekeringen

2 december 2011


De AFM gaat de manier waarop uitvaartverzekeringen worden afgesloten aanpakken, dat meldt de NOS. Volgens de financiële waakhond staan de klanten niet centraal bij de verkoop van deze verzekeringen.

De uitvaartverzekeraars lijken zich volgens het AFM vooral te laten leiden door omzet en bonussen. En dat terwijl de klant niet goed geïnformeerd zou worden. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten(AFM) blijkt dat 70% van de Nederlanders een uitvaartverzekering heeft. De vijf grootste uitvaartverzekeraars hebben 60 % van de markt in handen. Een groot deel van de Nederlanders die geen uitvaartverzekering heeft zijn mensen die sowieso niets voelen voor een dergelijke verzekering. Daardoor is de markt volgens de AFM zo langzamerhand verzadigd. Voor de verzekeraars betekent dit dat ze een grote druk voelen om andere manieren te vinden waarop ze uitvaartverzekeringen kunnen verkopen.

Volgens de AFM zal het uitblijven van verkoop op langere termijn leiden tot een dalende winst, waardoor de solvabiliteit van de verzekeraar op de langere termijn onder druk komt te staan.

De NOS meldt verder dat de AFM erg kritisch is over de verkoop via tussenpersonen. Een deel van deze mensen zou onvoldoende deskundig zijn of zelfs werken zonder een vergunning van de AFM. Volgens de AFM krijgen tussenpersonen provisies die kunnen oplopen tot wel 1100 euro per polis. Dat zou een vergoeding zijn die niet in verhouding staat tot de geleverde dienst. De AFM laat aan de NOS weten dat het twijfelachtig lijkt dat het belang van de klant centraal kan worden gesteld, gezien het huidige verdienmodel en de situatie op de markt.

Op dit moment is de AFM nog bezig met een onderzoek naar het bonusbeleid voor het eigen personeel van de verzekeraars. De AFM heeft de indruk dat sommige medewerkers een laag basissalaris krijgen dat ze zelf moeten verhogen met bonussen. Dat zou er volgens de AFM voor kunnen zorgen dat deze mensen meer bezig zijn met verkoop dan met het geven van goede adviezen.

De NOS meldt verder dat de AFM meent dat klanten zeer kwetsbaar zijn en niet goed opletten omdat ze nabestaanden niet willen opzadelen met kosten. Aangezien de maandpremie maar een klein bedrag is gaan mensen soms akkoord zonder dat ze precies weten waarvoor ze zich verzekeren.

Het AFM onderzoek vond plaats bij de vijf grootste verzekeraars van ons land. Uit het onderzoek blijkt dat de markt de laatste jaren is gekrompen. Maandelijks worden 20.000 polissen verkocht waarin jaarlijks een premie omgaat van 610 miljoen euro.

Op de website van de AFM kunt u een uitgebreider verslag lezen over het het AFM-onderzoek en de bevindingen van de Autoriteit Financiële Markten

-------------------------------------------------------------------------------------
Ook geïnteresseerd in nieuws, trends en ontwikkelingen in de uitvaartbranche?
Volg ons op Twitter via @uitvaart!

Reageer op dit artikel

Reacties:


nog geen reacties
Uw reactie op dit artikel

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE