Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Herbegraven en register (kosten en procedure) 2

30 juli 2021

Vraag nummer: 63420

Bedankt nog voor uw antwoord op de vraag van het herbegraven.
Wat kunnen wij doen als de register niets is bijgehouden en er fouten in staan ?
Wij hebben extra kosten moeten maken bij het herbegraven die door een extern bedrijf is gedaan omdat op de lijst een persoon stond die daar niet begraven is maar alleen op de grafsteen stond wegens dat ze vrouw is van een persoon die daar is begraven.
De executeur heeft toegelaten dat deze persoon op de lijst naar de gemeente is gegaan die daar toestemming heeft voorgegeven.
De register is dus niet bijgehouden wie er begraven is en in dit geval wie alleen op de grafsteen staat.
Wat kunnen wij doen als dit register nog steeds niet wordt bijgehouden na de herbegraving er staan nu personen in het familiegraf die daar niet zijn begraven maar alleen op de grafsteen staan ( familie van elkaar is ).

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

Ik begrijp uw probleem niet goed. Wat is uw probleem bij het niet goed bijhouden van het register van de begraafplaats (als dat zo is)?

Uw vraag geeft de feitelijke gang van zaken niet goed weer. Ook uw vorige vraag was onduidelijk.

Ik moet weten waar vergunning voor gevraagd is, wie de aanvraag heeft gecontroleerd, hoe de opgraving is uitgevoerd en waar de fout of de vergissing zit. Gaat het om een gemeentelijke of een kerkelijke of een andere begraafplaats? Dan pas is te beoordelen wie verantwoordelijk en aansprakelijk is voor extra kosten.

Ik weet niet hoe de communicatie tussen de begraafplaatsbeheerder, de executeur, de gemeente als vergunningverlener, het externe uitvoerende bedrijf en eventueel betrokken nabestaanden is verlopen. Wie heeft ontdekt dat er blijkbaar voor een verkeerd aantal personen verlof tot opgraving is gegeven?

Het kan niet zo zijn dat in de administratie van de begraafplaats niet genoteerd is wie in welk graf begraven is. En weer opgegraven is. Dat is niet goed voorstelbaar. Dat zou hetzelfde zijn als dat een gemeente niet zou noteren wie haar inwoners zijn.

Hoe weet u dat het register van de begraafplaats (nog steeds) niet actueel is? En wat is uw belang daarbij? In mijn antwoord op uw vorige vraag heb ik al aangegeven dat de namen op de steen niet overeen kunnen en hoeven te komen met de personen die daar begraven zijn.

In de administratie van een begraafplaats moet ook worden bijgehouden wie daar begraven is geweest. In het geval van een opgraving en herbegraving elders op dezelfde of een andere begraafplaats moet dat ook worden opgeschreven. Dat soort gegevens moet men bewaren zo lang de begraafplaats bestaat. Als de begraafplaats ooit wordt opgeheven, moet die administratie naar het archief van de gemeente. Dat is allemaal wettelijk geregeld.

Als u meent dat er fouten in het register aan, kunt u het bestuur van de begraafplaats aanschrijven en haar daar op attenderen. Bij een gemeentelijke begraafplaats is het college van burgemeester en wethouders het bestuur. Bij een kerkelijke begraafplaats het kerkbestuur. U moet dan natuurlijk ook precies motiveren waarom u denkt dat sprake is van fouten en waarom.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder