Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Niet correcte verklaring van overlijden

27 december 2018

Vraag nummer: 56993

Beste mr. van der Putten,
ik ben uitvaartverzorger en krijg regelmatig verklaringen van overlijden die niet correct zijn. De ambtenaar van de burgerlijke stand zegt dan altijd: zorg maar dat je een nieuwe krijgt. Als de arts in de buurt woont is dat geen probleem maar steeds vaker zijn het ook artsen die bij mij niet bekend zijn of die veel verder weg wonen en werken. Waardoor ik heel veel extra werk en tijd verspil om de juiste verklaring te verkrijgen.
Er staat nog steeds op de verklaring t.a.v. de ambtenaar van de burgerlijke stand. Is deze persoon er dan ook niet verantwoordelijk voor dat hij of zij een exemplaar krijgt waarop de goede gegevens staan.
Ik ben benieuwd wie in principe verantwoordelijkheid heeft in deze, de ambtenaar of de uitvaartverzorger.
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag,
met vriendelijke groet,
Nancy Vanhoucke

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik heb u gemaild om te vragen om wat voor soort fouten het gaat. U schreef terug: "Vaak gaat het om de datum van overlijden. Recent had ik een verklaring bv. waarbij de datum van overlijden en de ondertekendatum allebeide XX-11-2018 waren terwijl de datum XX-12-2018 zou moeten zijn. Dit is puur een administratieve vergissing door de arts die het overlijden constateert."

Welnu, er zijn fouten die duidelijk een vergissing of verschrijving zijn, bijvoorbeeld als niet 'Margarethe', maar 'Margaretha' wordt opgeschreven als de naam van de overledene. Maar als de datum van overlijden fout is, bijvoorbeeld 27-11-2018 in plaats van vandaag 27-12-2018, dan is onzeker of sprake is van een fout of niet. Dan kan het ook gaan om een verklaring die om onduidelijke redenen een maand is blijven liggen. Ik begrijp dat een ambtenaar van de burgerlijke stand dat niet kan accepteren met de mededeling "Er staat wel vorige maand op, maar eigenlijk is hij van vandaag". Want dat is niet zeker (genoeg).

De verantwoordelijkheid om een correcte verklaring van overlijden aan te leveren ligt natuurlijk in eerste instantie bij de betreffende arts. Maar als iemand bij het loket van Burgerzaken staat, is het de verantwoordelijkheid van de persoon die de verklaring aanlevert, de uitvaartverzorger of een nabestaande, om een correcte verklaring aan te leveren. Als hij een foute of onduidelijke verklaring heeft, moet hij zorgen een correcte nieuwe verklaring te krijgen.
Het is niet de taak van de ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) om een foutieve verklaring bij de arts te wisselen voor een correcte verklaring. Sterker, de abs is ook niet bevoegd om dat te vragen. De abs heeft geen enkele juridische relatie tot de arts of de overledene. Hij betaalt ook niet de rekening van de arts. Dat doet de nabestaande. Die heeft een juridische relatie met de arts als hij een verklaring vraagt; in de praktijk is dat de gemachtigde van de nabestaande, de uitvaartverzorger. De nabestaande/opdrachtgever van de schouw kan eisen stellen, zoals een correcte verklaring verlangen.

De abs kan lang niet altijd een fout van de arts als zodanig herkennen. De nabestaande kan dat wel. Die kan tegen de arts zeggen "Ik zie dat u hier opschrijft dat moeder vorige maand is overleden, maar het was toch gisteren?" De abs weet dat niet.

Het is verstandig om als u een verklaring van overlijden in handen krijgt, die meteen te controleren. Dan kan er meteen om een nieuwe versie worden gevraagd.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder