Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Verschil in kosten tussen bewaren en opbaren


15 november 2019

Vraag nummer: 59224

Mijn moeder is overleden en werd niet opgebaard. Ik ben haar in mijn eentje gaan verzorgen na haar dood, en heb de kist gesloten toen ik haar ophaalde voor de uitvaart, ben er verder niet geweest. Er is verder ook niemand anders bij haar geweest

Nu krijgen we een factuur met 1) verzorging 2) kist sluiten en 3) opbaring, maar liefst € 1040,00. Mijn broer heeft het geregeld en zegt dat de uitvaartonderneming zegt, nadat ik mijn moeder verzorgd had, werd het automatisch opbaring, en daarvoor was het bewaring.

Wat bedoelen ze hiermee, en klopt dit wel aangezien de verzorging ook al op de factuur staat?

Ik vind het heel vervelend, en begrijp het echt niet. Hoop van u te vernemen,
met vriendelijke groet
mevrouw Tien Königs

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik zou dat in uw plaats ook vreemd vinden. Misschien is er wel een goede verklaring voor. Maar die zou ik dan wel willen horen. Misschien is er helemaal geen verklaring voor en dan hoeven die kosten natuurlijk niet betaald te worden.

Als u twijfelt aan de juistheid van dit bedrag, zou ik nog niet betalen. Daar hoeft de rest van de rekening niet op te wachten, die kan betaald worden. Dat is dan ook een teken dat er geen onwil is dat er betaald wordt. Maar de rekening moet wel duidelijk zijn.

Ik zou - als ik u was- gewoon tegen die uitvaartverzorger zeggen hoe het is, namelijk dat uw moeder niet zou worden opgebaard. Dat u haar in uw eentje bent gaan verzorgen en dat u de kist hebt gesloten. En dat niemand anders bij haar is geweest. En dat u graag uitleg hebt waar dit deel van de rekening dan op slaat.
Ik zou dat - als ik u was - op schrift zetten, bijvoorbeeld in een e-mail. Zodat u later kunt aantonen wat u gezegd hebt.
De uitvaartonderneming kan er per e-mail op reageren of u bellen of een afspraak maken voor een gesprek. Dat maakt niet zo veel uit. Maar aan de hand van de reactie moet u beoordelen of u de uitleg accepteert of niet.

Ook een belangrijk punt is, of er vooraf een begroting is gemaakt door de uitvaartverzorger en of die door u geaccepteerd is. Of door uw broer. Misschien heeft die iets goedgevonden, wat u niet weet.

U schrijft niet of uw moeder thuis was verzorgd door u, of in een rouwcentrum verbleef. Dat kan verschil maken. Misschien is wat zij omschrijven als 1) verzorging 2) kist sluiten en 3) opbaring, eigenlijk alleen maar het verblijf in het rouwcentrum voor bijvoorbeeld 5 dagen. Dat zou kunnen. Het is dan niet slim om het anders te noemen, maar ik merk wel eens dat uitvaartondernemingen het verblijf in hun koelruimtes een beetje luxer en actiever omschrijven dan wat het werkelijk is (het aantal ligdagen). Misschien was dat hier ook zo. Maar als een andere kostenpost al 'ligdagen' zijn, kan dat het niet zijn. Nou ja, laat het bedrijf het maar vertellen.

Als u de uitleg niet accepteert, moet u die € 1040,00 niet betalen.
Als deze uitvaartonderneming is aangesloten bij een brancheorganisatie, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman Uitvaartwezen. Zie voor de mogelijkheden en procedure de site www.OmbudsmanUitvaartwezen.nl. Een van de eisen is dat u de klacht eerst besproken moet hebben met de betreffende uitvaartonderneming.
Als het bedrijf niet is aangesloten bij de Ombudsman Uitvaartwezen, moet u afwegen of u het op een rechtszaak aan laat komen of niet. Het bedrijf zal waarschijnlijk eerst een incassobureau willen inschakelen. Als u niet wilt betalen, kunt u het bedrijf meteen laten weten dat u niet zult betalen via incasso, maar dat ze er maar meteen een zaak voor de kantonrechter van moeten maken. Dat scheelt een hoop gezeur van een incassobureau, dat wel kan bellen en schrijven, maar uiteindelijk ook niets kan als er geen vonnis van een rechter is. Als u vooraf aan het uitvaartbedrijf laat weten dat ze geen incasso hoeven doen, maar meteen naar de rechter kunnen stappen, hoeft u ook geen incassokosten van dat bureau te betalen als het uitvaartbedrijf dat inschakelt. En u de zaak zou verliezen. Maar als het uitvaartbedrijf u niet kan overtuigen dat de rekening terecht is, is de kans groot dat ze ook de rechter niet kan overtuigen dat de rekening terecht is.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >