Akte van Cessie
6 december 2022
Vraag nummer: 65787
Na het overlijden van onze moeder hebben we een akte van cessie ondertekend voor het uitvaartcentrum om de uitvaartpolissen te innen en te gebruiken voor de uitvaartkosten. Op deze akte stond een bedrag die de pollissen waard waren. Bij de eindfactuur van de crematie was dit bedrag fors lager dan op de akte. Na telefonisch kontakt is gezegd dat er een fout was gemaakt bij het optellen van de pollissen en dit wel op de akte terecht is gekomen. We hebben dit toen maar geaccepteerd. Nu 5-maanden later krijgen we weer een nieuwe factuur omdat er volgens het uitvaartcentrum minder geld is binnen gekomen van de verzekeraar dan dat er verrekend is op de eindfactuur.
Moeten wij hier zomaar akkoord mee gaan ?
Antwoord:
Geachte heer,
Op deze vraag, met zo weinig of geen informatie over de feiten van de polissen en de afspraken met het uitvaartcentrum, de onderliggende overeenkomst(en) en de waarschijnlijke algemene voorwaarden van partijen, kan ik geen advies geven.
Waren het uitvaartcentrum, de uitvaartverzekeraar en het crematorium verschillende partijen, of verschillende onderdelen van dezelfde instelling? Welke partij heeft de akte van cessie opgemaakt en is verantwoordelijk voor de fout. Was het een fout die u ook zelf had kunnen zien, als u zelf de bedragen van de uitvaartpolissen had opgeteld?
Is er geen offerte voor de crematieplechtigheid gemaakt? Wat stond daar in?
Of hebt u geen offerte gevraagd en bent u er van uit gegaan dat de polissen en de kosten elkaar ongeveer 1 op 1 zouden dekken?
Wat is de verklaring van welke partij waarom er minder geld binnen is gekomen van de verzekeraar? Over het hoe en waarom verstelt u niets.
Ik zou, als ik u was, elke partij afzonderlijk om een schriftelijke uitleg vragen. En dan de verschillende antwoorden met elkaar vergelijken. Als daar verschillen tussen zitten, hebt u een reden om ook daar nog eens uitleg over te vragen.
Afhankelijk van de vraag of de eventuele fout(en) gemaakt zijn bij de uitvaartverzekeraar of bij de uitvaartverzorger dan wel het crematorium, is er misschien een mogelijkheid om een klacht in te dienen bij het Kifid of bij de Ombudsman uitvaartwezen. Het Kifid gaat over de verzekeraars en de Ombudsman over de uitvaartverzorger en het crematorium, als die partijen zijn aangesloten bij een brancheorganisatie. Kijk op de site van die organisaties, wat de voorwaarden n procedures zijn.
U zult zelf huiswerk moeten doen alvorens u van de klachtenregelingen gebruik kunt maken. Zonder meer en betere onderliggende gegevens over wat er nu precies door partijen is gesteld en waarom, zijn klachten kansloos.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?
TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.
TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.
TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.