Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Overledene niet meer te vinden (in het register van de begraafplaats)


17 januari 2018

Vraag nummer: 53452

Mijn opa is in 1973 begraven op het kerkhof te Zwammerdam, gemeente Alphen aan den Rijn. Bij navraag bij de gemeente blijkt dat er geen gegevens zijn. De gemeente moet toch een register bijhouden van alle mensen die begraven zijn.
Hoe nu verder te handelen zodat ik wel info over opa krijgt, wanneer hij nu precies begraven is.

Antwoord:

Geachte heer,

Iedere begraafplaats is wettelijk verplicht om exact te registreren wie waar begraven is. Dat stopt niet als het betreffende graf na een bepaalde tijd opgeheven en geruimd is. Men moet die gegevens blijven bewaren. In de wet staat zelfs dat wanneer de begraafplaats wordt opgeheven (en het om een bijzondere (is niet-gemeentelijke) begraafplaats gaat, zoals van een kerkgenootschap), er de verplichting is om het register van wie waar begraven is, over te brengen naar het archief van de gemeente waarin die begraafplaats was gelegen. Van een gemeentelijke begraafplaats wordt verwacht dat men dat register altijd zelf in het archief bewaart. En wel oneindig lang, dus alles en altijd.
We hebben het hier over artikel 27 van de Wet op de lijkbezorging.

Voor zover ik weet is Zwammerdam - een prachtig sfeervol Hollands dorp waar ik vroeger, toen ik er in de buurt woonde, graag doorheen kwam - in 1964 als zelfstandige gemeente opgeheven. Het grondgebied is onder verschillende buurgemeenten verdeeld. Maar het dorp zelf zal bij Alphen aan den Rijn zijn gekomen. Dat betekent dat de grafuitgifte in 1973 gebeurde onder verantwoordelijkheid van de gemeente Alphen. Men kan dan niet zeggen "We hebben de archieven niet juist overgedragen gekregen van de vorige gemeente". Ik denk dat het ook geen kerkelijke begraafplaats was, gelet op de vorm en locatie (niet bij een kerk).

De kans is groot dat men u nu geen gegevens kan verstrekken, omdat men tegenwoordig werkt met computers en de gegevens uit 1973 nog op kaarten in kaartenbakken staan. Die bakken staan ergens op een zolder of zijn misschien - wat God verhoedde - wel weggegooid. Er gebeuren soms heel domme dingen in de wereld. Ik hoor ook wel eens van beheerders van begraafplaatsen dat ze ruzie (moeten) maken met de afdeling Interne Zaken van de gemeente die dossiers en besluiten weggooien omdat ze die niet oneindig mogen bewaren vanwege archief- en privacy-regelgeving. Maar die op grond van andere wetgeving (en gezond verstand) bewaard zouden moeten worden.

Misschien hebt u eerder gebeld, maar ik adviseer u nu om een brief te schrijven, zodat men u schriftelijk moet antwoorden en wat dieper en rustiger onderzoek moet doen. U kunt wijzen op de wettelijke verplichting en ik vind het ook niet erg als u deze vraag en dit antwoord meestuurt. Als men het niet in de computer heeft staan, moet het in de oude kaartenbakken te vinden zijn.
Een dergelijk verzoek als dit helpt mensen van de begraafplaatsadministratie soms ook in de interne strijd die ze soms moeten voeren om gegevens te bewaren.
Dat men gegevens uit 1773 misschien niet meer heeft, daar kan ik redenen voor bedenken (hoewel men ze eigenlijk ook zou moeten hebben!). Maar gegevens uit 1973 zijn zo jong, die moet men zonder probleem voorhanden hebben.

Als men ze niet kan vinden, adviseer ik u om een formele klacht in te dienen bij de gemeenteraad of het college. Niet omdat ambtenaren fouten maken (ik ken toevallig enkele mensen die er werken of werkten en denk dat ze van goede wil zijn), maar omdat men van andere afdelingen binnen de organisatie soms geen medewerking krijgt en omdat men hoger in de organisatie er geen geld en personeel voor wil uittrekken om dit soort zaken ook goed te regelen. Klachten moeten dan het besef oproepen dat men hier ook verplichtingen heeft.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Een goedkope maar waardige begrafenis of crematie.

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE