Vervallen verklaren van graven; hoe gaat dat?


19 december 2018

Vraag nummer: 56971

Als de rechthebbende/gebruiker overlijdt en er wordt voor een graf geen nieuwe rechthebbende/gebruiker benoemd, binnen 6 maanden na overlijden, dan is het college bevoegd het grafrecht te doen vervallen. Hoe doen ze dat?
Moet dat ergens worden gepubliceerd?

Antwoord:

Geachte heer,

Voordat het college de grafrechten vervallen verklaart, ligt het voor de hand om eerst zelf op zoek te gaan naar een potentiƫle nieuwe rechthebbende.
Als de rechthebbende zelf in dat graf begraven moet worden, moet u eerst een nieuwe rechthebbende vragen. Die eis kan in de beheersverordening worden opgenomen. Dat voorkomt veel zoekwerk en gedoe achteraf.
Maar het kan zijn dat u pas na geruime tijd hoort dat de betreffende rechthebbende overleden is en elders begraven of gecremeerd is. Dan zou soms een brief naar het oude woonadres gestuurd kunnen worden (kan kan soms zo zijn dat een kind of partner het koop- of huurhuis heeft overgenomen).
Daarnaast zou ik een bordje of sticker bij of op het graf aanbrengen met het verzoek om contact op te nemen met de administratie van de begraafplaats. Dat zou ik een jaar laten staan (documenteren met foto en aantekening in het dossier maken) en als er niemand reageert of niemand het graf wil kunnen de rechten vervallen worden verklaard.
Die brief en dat bordje zijn geen wettelijke regels, maar gewoon een kwestie van logica en fatsoen. Dat moet natuurlijk ook, naast de regels.

Ik adviseer om 1 keer per jaar een verzamelvoorstel aan het college voor te leggen, voor alle graven van het afgelopen jaar waar niemand op reageerde. Het kan een heel kort besluit zijn, waarin wordt gemeld dat de rechthebbende of gebruiker is overleden, dat de verordening eist dat er een nieuwe moet komen, dat die niet is gevonden ondanks brieven en bordjes en dat de grafrechten per de 1e van de volgende maand vervallen worden verklaard.
Dat besluit zou ik ophangen in de mededelingenkast van de begraafplaats en op de site van de gemeente publiceren. In het gemeentekrantje, als dat bij u bestaat, kan ook worden verteld dat de gemeente op zoek op is en was naar nabestaanden, die nu nog een laatste kans hebben om bezwaar te maken en het graf te behouden. Als het er weinig zijn, kunnen ze meteen in het bericht genoemd worden; als het een lange lijst is zou ik naar de site verwijzen.
Het levert geen strijd met privacy-bepalingen op om de namen van de overledenen gewoon voluit te publiceren. Dat is eigenlijk zelfs noodzakelijk om nabestaanden te kunnen vinden.

Zoals bij elk besluit met rechtsgevolgen moet er worden vermeld dat er bezwaar en beroep tegen open staat, gedurende 6 weken. Dient niemand een bezwaar in, dan kunnen de vervallen verklaarde graven na 8 weken (2 weken speling voor bezwaar) worden geruimd.

Er is trouwens weinig nieuws onder de zon. Ik kreeg toevallig gisteren van drs. Leon Bok van Bureau Funeraire Adviezen te Amsterdam een advertentie uit een krant uit 1800, waarin nabestaanden werden opgeroepen om orde op zaken te stellen, op straffe van het vervallen verklaren van het grafrecht. 218 jaar later regelen we dit dus nog steeds zo.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.