Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

In een Dubbel Algemeen Graf begraven in plaats van een Enkel algemeen graf


8 maart 2018

Vraag nummer: 54146

Mijn moeder is op 23-02-2018 begraven in een Algemeen graf. We konden kiezen voor een nieuw Enkel graf of een dubbel graf. Is in wilden een Nieuw Enkel graf en hebben dit ook laten vastleggen. Op de Graf aanvraag staat ook : nieuw Enkel graf.
Nu, 2 weken later blijkt dat er toch iemand boven haar is begraven
We hebben uiteraard direct contact opgenomen met de uitvaartleider en hij noemde de mogelijkheid van herbegraven. Vandaag echter telefonisch contact gehad en nu is een gecompliceerd en willen hij en zijn leidinggevende face to face een gesprek met ons. Er is duidelijk een grove fout gemaakt. Kan zij nog herbegraven worden (ligt nu iemand bij). Wat zijn onze rechten, hebben we wel rechten (het is een Algemeen Graf). Wat kunnen en mogen wij verwachten van dat gesprek? Ik vind de hele situatie uitermate vervelend vooral emotioneel; nu sta ik bij haar graf waar ook een ander ligt, iets waar we niet voor gekozen/vastgelegd hebben.
Mvg Mw L.K.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik kan de specifieke situatie niet beoordelen, want ik was niet bij de gesprekken, heb de papieren niet gezien en ken de mogelijkheden van de begraafplaats niet want u schrijft niet waar het zich afspeelt. Op verschillende begraafplaatsen zijn de mogelijkheden anders.

Wel kan ik zeggen dat het in principe altijd mogelijk is om uw moeder te laten herbegraven. Daar is een vergunning van de burgemeester waar de begraafplaats ligt voor nodig. Landelijk beleid is om die vergunning te geven als de herbegraving binnen 2 maanden na het overlijden wordt gevraagd.

De vergunning bij de burgemeester moet door u worden aangevraagd. En wel schriftelijk. U moet aangeven waarom u de herbegraving wilt. Maar dat lijkt mij duidelijk als u een enkel graf wenste en dat ook hebt vastgelegd. En nu blijkt dat er niet in een enkel graf is begraven. Dat hoeft u dan natuurlijk niet te accepteren.

Aan het herbegraven zijn natuurlijk kosten verbonden. Maar als er een fout is gemaakt behoren de kosten gedragen te worden door de partij die de fout heeft gemaakt. Dat kan de uitvaartverzorger zijn als die een verkeerde opdracht aan de begraafplaatsbeheerder heeft gegeven. Of de begraafplaatshouder, als de begraafplaats wel een goede opdracht heeft gekregen maar een fout heeft gemaakt.

Ik zou om te beginnen eerst eens schriftelijk een vergunning voor een opgraving en herbegraving bij de gemeente vragen. Dan ligt die aanvraag er vast en krijgt u geen probleem omdat de 2 maanden verstrijken. Als u uw vraag aan mij in een brief aan de burgemeester van de gemeente waar de begraafplaats ligt, schrijft, hebt u eigenlijk al uw brief klaar. Ik zou er dan meteen een fotokopie van de grafaanvraag bij doen, waar uit blijkt dat u om een enkel graf vroeg.
Als de aanvraag er ligt, is er tijd om uit te zoeken wie de fout heeft gemaakt. Die kunt u dan aansprakelijk stellen voor de kosten.

Zie ook eerdere vragen en antwoorden over opgraven in de subrubriek 'Opgraven en herbegraven (of cremeren)'.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Op zaterdag 14 april 2018 wordt de derde editie gehouden van de Uitvaartbeurs Amsterdam. In de historische Westerkerk kunnen bezoekers inspiratie en informatie vinden bij meer dan tachtig stands. De Uitvaartbeurs Amsterdam is de grootste consumenten uitvaartbeurs van Nederland.

TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE