Tussentijds opzeggen opdracht aan uitvaartverzorger
6 juli 2016
Vraag nummer: 46716
Ik ben opgebeld door iemand die het volgende probleem heeft:
Een opdrachtgever is niet tevreden is over de uitvaartverzorger vanwege zijn/haar manier van werken. Er wordt niet binnen 24 uur een begroting voorgelegd zodat de kosten nog niet helemaal duidelijk zijn. Als dan later de indicatie komt blijken de kosten hoog te zijn en daar is niet over onderhandeld. Meer opgedrongen. Er is nog niet getekend op het aanneemformulier door de opdrachtgever. Wel zijn de kaarten al gedrukt (wel mooi, maar erg duur en de klant moest er zelf achteraan omdat het lang duurde voor de opmaak naar hen werd gestuurd).
In hoeverre ben je verplicht door te gaan met de uitvaartverzorger terwijl er geen goed gevoel bij is?
Vriendelijke groet
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Als iemand niet tevreden is met de manier van werken van een uitvaartverzorger, kan de - voorlopige - overeenkomst worden beƫindigd. Zeker als nog geen begroting is overgelegd en geen opdrachtformulier is ondertekend.
Ik kan niet goed beoordelen in hoeverre er al wel een mondelinge overeenkomst is, want het verhaal meldt te weinig details en is via-via. Maar de rechter ziet meestal in dit soort zaken alleen een getekende overeenkomst als bindende overeenkomst. Dus als je als opdrachtgever na 24 uur al met een vervelend gevoel zit, kan ik alleen maar zeggen: stoppen. En met een ander verder gaan.
Het is zaak dat de opdrachtgever zo snel mogelijk aan de uitvaartverzorger meldt niet verder te willen gaan in het geven van een opdracht.
Ik adviseer om dat schriftelijk te doen (per e-mail) en daarbij ook precies te vermelden wat de pijnpunten zijn, zoals de onzekerheid over de kosten, het (te) lang duren van de proefdruk van de kaarten en wat er zo nog meer is. Men moet dat zo veel mogelijk in detail opschrijven, zoals bijvoorbeeld 'van 10.00 tot 11.30 was de bespreking, waarbij wel of niet over de kosten van 1) kist 2) opbaren 3) ... etc werd gesproken. Waarbij wel/geen begroting is beloofd voor het einde van de middag. De opgave van ... wijkt af van wat eerder is verteld. Waarbij de proefdruk van de rouwbrief om ... uur zou komen, maar kwam om ... uur.' Enfin, alles zo concreet mogelijk.
Uiteraard is het redelijk en normaal dat de uitvaartverzorger een rekening kan sturen voor diensten die nu al verricht zijn, zoals het verzorgen van de kaarten en vermoedelijk ook het reserveren van de datum bij begraafplaats of crematorium, wellicht het doen van aangifte van overlijden, wellicht al vervoer van de overledene en wellicht ook een ligdag in het rouwcentrum, etc. Partijen moeten dat op een nette redelijke manier met elkaar afhandelen.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten
TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.
TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl
TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Zijn kinderen verplicht om de uitvaart van ouders te betalen?