Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Begraafplaatsadministratie i.r.t. Archiefwetgeving

20 maart 2020

Vraag nummer: 60316

Welke wettelijke eisen worden er aan een gemeente gesteld in het kader van het digitaal archiveren van de begraafplaatsadministratie?
Een gemeente heeft een prima pakket voor de begraafplaatsadministratie, maar nu wordt er gesteld dat het overgezet moet worden in een ander pakket (een volwaardig, gecertificeerd archiefsysteem) om te kunnen voldoen aan de archiefwetgeving.
Zijn er voor gemeenten, buiten hetgeen in de Wet op de Lijkbezorging staat, aanvullende regels en/of verplichtingen voor het digitaal archiveren van de begraafplaatsadministratie ?

mvg.
Cor Poortman

Antwoord:

Geachte heer,

Op deze vraag kan ik u helaas geen antwoord geven. Ik heb geen verstand (meer) van de archiefwetgeving, zeker in relatie tot digitale archivering. Ik heb vroeger weliswaar bij gemeenten gewerkt, o.a. als hoofd Interne Zaken en Archief, maar dat is te lang geleden om nu nog iets zinnigs te kunnen zeggen.

Als ik u was zou ik uw vraag voorleggen aan de LOB.

Op grond van de Wet op de lijkbezorging moeten de gegevens over wie of wiens asbus waar begraven is (geweest) op begraafplaatsen in principe tot in de eeuwigheid worden bewaard. Idem moet door crematoria worden bijgehouden wie daar gecremeerd is en welke bestemming aan de as is gegeven.
Gemeenten moeten niet alleen bijhouden wat op en in hun eigen begraafplaatsen en crematoria gebeurde, maar moeten te zijner tijd ook archiveren wat gebeurd is op bijzondere begraafplaatsen en niet-gemeentelijke crematoria die zijn opgeheven.
Datzelfde geldt voor de in artikel 10 van het Besluit op de lijkbezorging genoemde gegevens over de bestemming van de as.

Wat een gemeente moet bewaren is niet alleen digitaal. Wie in het verleden wanneer waar begraven is, staat in begraafboeken en in kaartenbakken, waar - zo heb ik helaas de indruk - soms toch erg onachtzaam mee wordt omgegaan.

Behalve de gegevens over wie waar begraven of gecremeerd is, zijn er natuurlijk ook gegevens over grafrechten en rechthebbenden. Op zulke gegevens moet men ook erg zuinig zijn. Het is soms nog heel relevant wie 60 jaar geleden een grafrecht overgeschreven heeft gekregen en daar nu begraven wil worden.

Ik heb de indruk dat vanuit een verkeerd idee van privacy - misschien is dat soms een goede smoes voor gemakzucht of een verkeerde zuinigheid - soms nog relevante en nuttige gegevens worden vernietigd.
Ik wil graag uitroepen: beheerders, bewaar uw administratie! Zowel bij gemeentelijke maar zeker ook bij kerkelijke en andere bijzondere begraafplaatsen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder