Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Plattegrond kerkhof verplicht?


3 september 2017

Vraag nummer: 51828

Ben je als kerkhof verplicht om een plattegrond van het terrein te hebben. We hebben een heel oude versleten en gescheurde kaart, met veel aantekeningen.
Moeten we een nieuwe plattegrond laten maken? Of kan het ook in de computer?

Met vriendelijke groet,

XX

Antwoord:

Geachte heer,

Zeker heeft een begraafplaats een plattegrond van het terrein nodig, waar heel precies de plaatsen van de graven zijn ingetekend.

Het is wettelijk voorschrift dat begraafplaatsen precies weten wie waar begraven is. Artikel 27 van de Wet op de lijkbezorging regelt in het eerste lid:
"1. De houder van een begraafplaats houdt een register van alle daar begraven lijken, met een nauwkeurige aanduiding van de plaats waar zij begraven zijn."
Alle graven hebben een nummer. Vaak is aangegeven het vak, de rij of de regel en dan het nummer in die rij of regel. Het nummer wordt genoemd in de grafbrief of overeenkomst of beschikking en op de grafkaart of elders in de administratie. Maar dat nummer zegt natuurlijk helemaal niets als er niet tevens een kaart is waar de begraafplaats nauwkeurig is uitgetekend. Want hoe weet je anders waar het graf vak K rij 1 nummer 1 ligt? De plattegrond is dus onderdeel van het register. Bij grote begraafplaatsen kunnen er deelkaarten zijn, anders wordt het een onleesbaar gekriebel.

Men kan de kaart ook digitaliseren, als dat makkelijk is. Maar ik schat in dat dat met uw kleine kerkhof een te complexe en dure operatie is.

Ik zou als ik u was die oude kaart gewoon laten overtekenen, zodat u weet een 'schone' versie zonder overbodige aantekeningen hebt. Daar zou ik dan ook een kopie van maken en die gebruiken als iemand hem op het terrein nodig heeft, zodat het nieuwe origineel schoon blijft en weer voor nieuwe kopieën gebruik kan worden.

De oude kaart mag u nooit NOOIT N O O I T weg gooien. Altijd bewaren of anders officieel bij de gemeente in het gemeentearchief laten bewaren. Die kaart moet voor eeuwig worden bewaard, zodat (met behulp van andere gegevens zoals het grafnummer) altijd nagegaan kan worden wie op welke plek ooit begraven is geweest.

De plattegrond is onderdeel van het register, noodzakelijk om te kunnen bepalen wie waar begraven is of is geweest. Artikel 27 zegt in het derde lid:
"3. Het register van een bijzondere begraafplaats wordt bij opheffing van die begraafplaats overgebracht naar het archief van de gemeente waarin die begraafplaats was gelegen." Nu wordt de begraafplaats nog niet opgeheven, maar waarom bepaalde zaken al niet eerder aan het archief overdragen? Ik zou van de oude kaart wel altijd tevens scans of foto's en dergelijke maken, om op allerlei manieren het bewaren mogelijk te maken.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Heeft u op dit moment een
uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219
Dag en nacht bereikbaar



Nee, ga verder >