Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Verwisselen kist


30 september 2002

Vraag nummer: 1180  (oude nummer: 1515)

Mon Oct 12 10:31:45 1998

Geachte heer v.d. Putten,
Op onze begraafplaats is vorige week een verkeerde kist door een uitvaartverzorger aangeleverd. Onze medewerker vroeg om de papieren. De uitvaartbegeledier zei dat ie die nog in de auto had liggen en straks zou geven. Na de plechtigheid bij het graf zei de uitvaartbegeleider dat het de verkeerde kist was.
En toen scheurde een 2e lijkwagen het terrein op met de goede kist. Daarvan klopte het nummer met de papieren die de uitvaartverzorger nu wel gaf.
Wij zijn heel ongelukkig met deze gang van zaken en hebben een protestbrief aan de betreffende firma gestuurd. Wat kunnen we doen om dit te voorkomen? Moeten wij ook de familie inlichten? Bezoekers op de begraafplaats hebben gezien dat er een 2e wagen kwam en de kist werd omgeruild.

Antwoord:

Wed Oct 14 23:55:07 1998

Geachte heer of mevrouw,

Het is wel een wat merkwaardig verhaal. Maar mijn ervaring is dat de meest ongeloofwaardige verhalen, die een soap-schrijver niet in zijn soap durft op te nemen omdat ze te gek klinken, in de praktijk toch gebeuren. En dit is er zo een. En niet eens het gekste.
Ik kan me voorstellen dat u(w medewerker) zich ietwat bedrogen voelt. Mij lijkt dat u terecht een protestbrief aan de betreffende uitvaartonderneming gezonden hebt. U bent eerst op het verkeerde been gezet doordat men ook tegenover u deed alsof er niets aan de hand was. En taferelen met het omruilen van kisten, wat door bezoekers gezien is, doen het imago van de begraafplaats geen goed, al staat u er welbeschouwd natuurlijk geheel buiten.

Ik denk dat u terecht geprotesteerd hebt. Als iemand ergens een fout maakt, wat op zich best wel eens een keer ooit kan voorkomen, moet en mag het niet zo zijn dat u er indirect in betrokken wordt. Want daar heeft het hier de schijn van. U kunt dit alleen voorkomen door de papieren en de kist (door vergelijking van het registratienummer) direct te controleren wanneer een begrafenisstoet de begraafplaats opkomt. In de praktijk doen veel begraafplaatsen dit niet, omdat het weinig kies overkomt als men een kist direct aan een onderzoek onderwerpt als men arriveert. Men controleert het dan pas bij het dalen van de kist, als de familie al weer weg is. Toch is het direct controleren van de papieren en de kist de enige maatregel.
Mij lijkt het juist de familie in te lichten. Ik neem aan dat de betreffende bezoekers op de begraafplaats geen directe familie was, anders had men u waarschijnlijk wel gevraagd wat er aan de hand was. Maar je weet nooit hoe een bepaald verhaal de ronde doet. Of via bezoekers of misschien - onbewust - via uw eigen medewerkers die ooit op een verjaardag of zo 'een sterk verhaal' ophangen. Als u in een niet al te grote plaats woont, is de kans groot dat men het eens te horen krijgt. Dat zou bij de betreffende familie grote onrust oproepen, denk ik.
Mij lijkt dat u niet zelf de familie moet inlichten, maar dat u dit schriftelijk aan de uitvaartondernemer 'opdraagt'. Die moet voor zijn eigen fouten opkomen en heeft iets uit te leggen. U niet. U kunt eventueel een termijn stellen waarin dat moet gebeuren, omdat u anders toch zelf met de familie contact opneemt. In dat geval zou de uitvaartondernemer er heel slecht vanaf komen, omdat hij niet alleen een fout maakt, maar deze ook nog verzwijgt. Dan kan hij beter zelf de zaak uitleggen.

mr W.G.H.M. van der Putten

14 oktober 1998

Stel een vraag:

Naam *:  
E-mailadres *:
De titel van uw vraag *:
Uw vraag *:
* Wel verplicht, maar wordt niet gepubliceerd in de website (alleen uw vraag en antwoord).   Verzenden >

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE