Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Toch een familiegraf

12 oktober 2007

Vraag nummer: 4989 (oude nummer: 9789)

Sinds 1991 ligt mijn schoonvader begraven in een betaald graf voor 15 jaar, mijn s.moeder is 13 aug. overleden en hebben wij gevraagd of ze bij het graf in kon, dit bleek niet mogelijk omdat hij aangaf dat het geen fam.graf was.
Wij zijn hiermee accoord gegaan, nu blijkt achteraf het wel een fam.graf te zijn waarvoor alsnog betaald kan worden.
Maar wij willen graag, omdat dit ook haar wens was, dat zij alsnog bij haar man in het graf kan.
Maar volgens het uitvaartc. is dit niet meer mogelijk, wij hebben hier heel veel moeite mee.
Welke stappen kunnen wij ondernemen?
en is er nog wat mogelijk om haar wens in te vervullen.

M.v.g Fam. Xxxxxxxx

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Ik denk dat als het een graf voor 15 jaar was, dat het geen familiegraf was. Sinds 1 juli 1991 moeten eigen graven voor minstens 20 jaar zijn uitgegeven. Dat was en is nog steeds wettelijk een harde eis. En ook voordien vaak gebruikelijk. Het zal hoogstwaarschijnlijk gaan om een algemeen graf; die worden meestal voor 10 jaar maar soms ook wel voor 15 jaar uitgegeven.

Soms - in uitzonderlijke gevallen - is een gemeente of kerkgenootschap wel bereid om een algemeen graf, waar het hier waarschijnlijk om ging, om te zetten in een familiegraf. Dat kan als dat voor het beheer van de begraafplaats niet bezwaarlijk is. Bijvoorbeeld als er slechts één persoon in het graf lag en als er in die plaats zelden in algemene graven wordt begraven. Maar het is geen recht, het is een gunst van de begraafplaatshouder. Wie in een algemeen graf laat begraven weet of kan weten, dat het recht niet verlengd kan worden en dat er geen echtgenoot in bijbegraven kan worden. Die regels staan altijd duidelijk op papier.

Nu blijkt dat het mogelijk is, dat uw (schoon)moeder toch in het graf van haar man bijbegraven zou hebben kunnen worden.
Dat kan, maar dan moet het wel snel. Voor de opgraving van uw schoonmoeder is verlof nodig van de burgemeester van de gemeente waar de begraafplaats ligt. Het is algemeen beleid dat zulk verlof wordt verleend als het is aangevraagd binnen 2 maanden na de datum van overlijden. En morgen zijn die 2 maanden om. Ik zou dus als ik u was zo snel mogelijk een brief aan de burgemeester sturen en vragen om verlof voor een opgraving en herbegraving.
Zie voor dit beleid (het gaat formeel om advies van de VROM-inspectie, die standaard adviseert om een herbegraving óf binnen 2 maanden na het overlijden of pas ná 10 jaar na het overlijden toe te staan) de vele vragen in de sub-rubriek 'Opgraven en herbegraven'.

Een andere optie is dat de stoffelijke resten van uw (schoon)vader worden opgegraven en bij moeder worden bijbegraven. Dat kan financieel wellicht ook goedkoper zijn, omdat u in principe vast zit aan de kosten van het nieuwe graf voor moeder. Maar dan bespaart u kosten voor verlenging van het oude graf.
Ik zou dat kostenaspect, als ik u was, nu nog niet in detail uitzoeken, maar dit weekeinde eerst maar eens direct die brief aan de gemeente schrijven, om aan die termijn van 2 maanden te voldoen. De aanvraag kan later worden aangepast, of zelfs worden ingetrokken als het financieel niet haalbaar blijkt. Maar u kunt niet later het verzoek eerder indienen.

Zo ontstaan natuurlijk extra kosten. Zijn die te verhalen? Ik denk niet op de eigenaar van de begraafplaats, want die hoeft geen extra begraving in een algemeen graf toe te staan. En de beheerder van de begraafplaats kan er niet zelf meteen over beslissen; daar is toestemming van het bestuur voor nodig. Dat kost normaal gesproken tijd. Te veel tijd om vóór een begrafenis de gewenste duidelijkheid te hebben.
Ook een uitvaartverzorger die zegt of zei dat het niet kan, heeft - op dat moment - geen ongelijk. Maar hij/zij zou wel op de mogelijkheid van een herbegrafenis hebben kunnen wijzen. Dat is echter onvoldoende om hem/haar aansprakelijk te stellen voor de extra kosten.
De extra kosten die nu ontstaan zie ik vooral als het gevolg van het feit dat uw (schoon)moeder zelf niet tijdig actie heeft ondernomen. Als zij zelf nog bij leven een en andere besproken en geregeld had, zouden de extra kosten niet nodig zijn geweest.
Ik denk daarom dat er op niemand iets te verhalen valt.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans mijn ervaring tot op de dag van vandaag.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder