Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Kosten uitvaart niet geheel betaald

23 januari 2004

Vraag nummer: 2831 (oude nummer: 3851)

Er is een uitvaart verzorgd, zonder overleg met familie over kosten of een handtekening voor de opdrachtbevestiging. De uitvaart wordt naar wenjs verzorgd.
De nota wordt verzonden en vervolgens krijgen wij een klacht over de hoogte van de kosten betreffende een aantal posten.
na veel discussies en briefwisselingen wordt een deel van de uitvaartnota betaald (ongeveer 80%), met de mededeling op de bankafschrift dat dit een voorlopige betaling betreft.
drie weken later volgt weer een brief van de nabestaanden, welke te kennen geven om niet over te gaan tot het betalen van het resterend openstaande bedrag en dreigt met deze daak naar de geschillencommissie uitvaartwezen te gaan.
In hoeverre hebben wij recht op dat laatste resterende openstaande bedrag?

Antwoord:

Geachte heer of mevrouw,

In hoeverre u recht hebt op het laatst resterende bedrag, is niet te zeggen. Althans niet hier op deze plek door mij. Want alles staat of hangt natuurlijk met hetgeen is besproken en afgesproken.

Een overeenkomst is in principe een bindende afspraak, ongeacht of die afspraak mondeling of schriftelijk tot stand komt. Bij mondelinge afspraken heb je echter veel eerder het probleem dat onduidelijk is wát nu eigenlijk de afspraak was.
Daarom is het zo verstandig om iets op papier te zetten. En ook om handtekeningen te zetten, als bewijs dat de afspraak bij partijen bekend is.
En - ook mondeling - overleg zonder over de kosten te praten is dubbel onverstandig. Zo lok je problemen uit.

In hoeverre u recht hebt op volledige betaling van de nota hangt af van de posten waar het om gaat, de hoogte van de bedragen (is het een normaal of exorbitant tarief?), zijn het logische kosten, etc. En wat zijn de redenen van de nabestaanden om niet te willen betalen?
Hier valt niets zinnigs over te zeggen zonder eerst het verhaal van beide partijen gehoord te hebben en de nota te hebben gezien.

Mij lijkt, dat als u meent een juiste factuur te hebben gezonden omdat u correct en goed werk hebt geleverd, dat u helemaal niet op hoeft te zien door behandeling van de zaak door de geschillencommissie. Want de kans is dan heel groot dat u gelijk krijgt.

Maar mij lijkt het verstandiger dit soort problemen te voorkomen door wél de kosten uitgebreid te bespreken én voor de afspraak te laten tekenen.

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder