Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Aantal asbussen bijzetten in een kindergraf

31 januari 2008

Vraag nummer: 5176 (oude nummer: 10234)

Geachte heer Van der Putten,

In onze beheersverordening staat in artikel 11 lid 2 bij Indeling graven en asbezorging (volgens vng model) dat het college bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken en asbussen met of zonder urnen bijgezet kunnen worden in eigen grafruimten.
Ik ben op dit moment bezig met het opstellen van de nadere regels op de beheersverordening begraafplaatsen.
Is er een maximum aantal urnen dat bijgezet mag worden in een kindergraf met afmetingen van 100 x 0.50? Is dit vastgelegd in de wet op de lijkbezorging of is dit iets dat door gemeenten zelf bepaald wordt.

Mvg.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

De gemeente, en elke andere eigenaar van een begraafplaats, kan zelf bepalen hoeveel asbussen er in een graf of kindergraf mogen worden bijgezet.
Het aantal asbussen dat in een graf zou kunnen worden geplaatst is in theorie bijna onbeperkt, omdat er geen voorschriften zijn hoe diep een asbus geplaatst moet worden, er geen rekening met grondwater hoeft te worden gehouden en er geen onderlinge afstand tussen de asbussen aangehouden hoeft te worden.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorig jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat na 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

En dan heb ik het nog niet over de verkeerde facturen van KPN. Al maanden lang op een verkeerde naam, nog steeds naar een oud adres, plotseling is het abonnement eenzijdig verwijzigd, een verkeerd bedrag, de ene fout wordt veranderd in een andere fout, etc. etc. En niemand reageert op klachten daarover. Je wordt hooguit van het kastje naar de muur gestuurd en van de muur naar de kast, etc.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder