De werknemer en overlijden

Werkgever op de hoogte stellen en eenmalige uitkering regelen

Wanneer de overledene een dienstbetrekking had moeten de nabestaanden ook de werkgever van het overlijden op de hoogte stellen. Waarschijnlijk zijn er ook zaken die ingeleverd moeten worden bij de werkgever, zoals sleutels, gereedschap, lease-auto, laptop en andere zaken. Ook kunnen er persoonlijke eigendommen van de overledene aanwezig zijn in het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat de nabestaanden (of de executeur) een afspraak maken om e.e.a. aan elkaar over te dragen.

Let op: Nabestaanden hebben ook recht op uitbetaling van de niet genoten vakantiedagen. Een werkgever zal dit niet altijd automatisch uitkeren, nabestaanden doen er verstandig aan dit bij de werkgever aan te kaarten. Vakantiedagen zijn een verworven recht dat door het overlijden niet vervalt, zo oordeelde de rechtbank in Leeuwarden in 2011. U kunt deze uitspraak online lezen.

Eenmalige uitkering van de werkgever voor nabestaanden

De werkgever is verplicht om een overlijdensuitkering ter hoogte van het maandsalaris uit te keren. De kring van nabestaanden is voor deze uitkering wettelijk beperkt.
Een eenmalige uitkering (en de hoogte daarvan) na overlijden werknemer, maakt vaak onderdeel uit van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze kunnen per werkgever of bedrijfstak verschillen. Informeer bij de werkgever of de uitkeringsinstantie waar u recht op heeft.

Vraag, indien dit niet wordt aangeboden, een gesprek aan met de P&O afdeling van de werkgever. Het kan namelijk zijn dat nabestaanden vragen hebben over het pensioen of eventueel andere voorzieningen die via de werkgever zijn geregeld.

Beoordeel dit artikel:

Kunnen we dit artikel verbeteren? Ontbreekt het aan inhoud, of vond u niet precies wat u zocht? Laat ons het weten.
Wilt u een antwoord? Vermeld dan uw e-mailadres!
Verzenden >
Vind een onderneming: