Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Verkeerd geïnformeerd door verzekeraar


8 januari 2017

Vraag nummer: 48905

Hallo,
In augustus 2016 is mijn schoonvader plotseling overleden. Hij had een uitvaartverzekering dat was te zien aan zijn afschriften maar de polis was nergens te vinden. We zijn er via een omweg achter gekomen bij welke uitvaartzekeraar hij verzekerd was, deze hebben we gebeld en de situatie uitgelegd. Zij hebben de polis opgezocht en ons telefonisch gezegd "er wordt uitgekeerd volgens nota, geen max." De crematie is geweest en we hebben alle bonnetjes en nota's van oa de bode etc etc door de bode naar de verzekeraar laten sturen. Nu heeft de verzekeraar ongeveer 6000,- euro uitgekeerd maar alles bij elkaar heeft het 8000,- euro gekost. Een tekort van 2000,- euro. De bode heeft de 6000,- euro in ontvangst genomen en vraagt ons nu de overige 2000,- euro. Nu wil de verzekeraar de polis niet opnieuw versturen en kunnen niet duidelijk uitleg geven van de berekening die zij gemaakt hebben. Nu is onze vraag: is de verzekeraar verplicht de polis ons opnieuw te sturen? Zodat wij de voorwaarden kunnen achterhalen.
En vraag 2, wat bedoelen ze nu precies met "er wordt betaald volgens nota, geen max?.

Antwoord:

Geachte mevrouw,

U moet dit soort zaken in principe ook niet telefonisch regelen - behalve voor de snelheid de eerste gegevens - maar altijd vragen papieren op te sturen en toezeggingen of uitlatingen schriftelijk te bevestigen. Via de telefoon ontstaan misverstanden, zoals nu maar weer blijkt.

Als u niet eerder schriftelijke stukken hebt gehad, hebt u als begunstigde of erfgenaam zeker recht op een afschrift van de polis en andere relevante papieren zoals de algemene voorwaarden en bijzondere correspondentie.

De uitlating "er wordt betaald volgens nota, geen max" betekent volgens mij helemaal niets. Nu ja, het eerste stuk wel dat men rekeningen wil zien, maar dat er geen maximum zou zitten aan de uitkering of vergoeding is ondenkbaar. Dit moet een misverstand zijn. Daarom is het van belang dat men dingen zwart op wit krijgt.

Of u bezwaar kan maken en hoe, kan ik niet beoordelen. Ik ben geen specialist in verzekeringen. En u heeft en geeft te weinig gegevens over de verzekeraar en het soort verzekering.
Ik adviseer u eerst om bij de verzekeraar meer gegevens zwart op wit te vragen. En dat ook schriftelijk, per aangetekende brief, te vragen zodat men dat niet makkelijk kan afwimpelen. U moet een termijn stellen voor een reactie. 2 weken lijkt mij redelijk. Als u binnen 2 weken geen reactie hebt, zou u kunnen overwegen een klacht in te dienen bij het Kifid (www.kifid.nl). Ik weet niet of deze verzekeraar wel onder het Kifid valt, maar als dat niet zo is krijgt u waarschijnlijk te horen waar u dan wel naar toe kan.

Als u meer gegevens hebt over de verzekeraar en het soort verzekering kunt u uw vraag misschien beter plaatsen in de adviesrubriek voor verzekeringen. Zie de pagina Advies over uitvaartverzekeringen. Misschien heeft mijn collega de heer De Niet nog een tip voor u.

Ik heb wel ook nog een nuttige TIP voor u.
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar uw polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook nuttig om te registreren als er GEEN verzekering in.
Had uw schoonvader vroeger maar zo'n site gehad....

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Mag je een andere uitvaartondernemer kiezen dan bij wie je verzekerd bent?

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE