Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Overstappen naar andere verzekeraar na grove fouten?

7 maart 2012

Vraag nummer: 27701

Geachte heer mevrouw,

Na het overlijden van mijn vader op 03-09-2009 zijn er door de uitvaartbegeleider van Yarden veel fouten gemaakt o.a. beschadigde kist, 2e polis niet meegenomen en onjuiste en onvolledige informatie en begeleiding.
Mijn vader overleed op zaterdagochtend en we kregen allen de indruk dat wij het weekend van de uitvaartbegeleider verstoort hadden.
Iets meer empathie was op zijn plaats geweest.
We hebben uiteindelijk vrijwel alles zelf geregeld omdat op vragen, via email, geen antwoord werd verkregen.
Na afloop hebben wij ook een klacht ingediend maar daar is nooit op gereageerd.
Nadien ben ik door Yarden meerdere malen telefonisch benaderd over eventuele aanpassing in mijn eigen polis.
Even zo vaak heb ik uitgelegd dat er geen wijzigingen in mijn polis zullen komen en ik niet meer door Yarden gebelt wil worden.
Helaas kreeg ik vanavond wéér een telefoontje van Yarden en wéér heb ik uitgelegd dat ik niet gebeld wil worden en waarom.
Maar dit is de druppel, ik wil nu van uitvaartonderneming veranderen.
Dat is uiteraard mijn eigen keus waar ik geheel vrij in ben.
Wat ik mij afvraag, waar blijft dan het geld wat al 40 jaar betaald is voor mijn uitvaartverzekering??? en kan een andere organisatie deze polis overnemen??

Mvrgr, J. Speelman

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Deze adviesrubriek gaat over de regelgeving voor begraven en cremeren.
U kunt uw vraag beter plaatsen in de adviesrubriek voor vragen over verzekeringen. Zie de pagina Advies over uitvaartverzekeringen.

Ik wil echter nog wel opmerken dat als u van mening was dat Yarden uw klachten over de uitvaart niet correct heeft afgehandeld, u uw klachten had kunnen voorleggen aan de Ombudsman Uitvaartwezen. Zie www.KlachteninstituutUitvaartwezen.nl.
Ik denk echter dat dit nu niet meer mogelijk is. Mij staat bij dat men dat binnen 3 maanden moet doen. Ik weet niet of dat binnen 3 maanden na de uitvaart of binnen 3 maanden na het (niet behoorlijk) afhandelen van de klacht is. Maar u zou mogelijk voor de zekerheid nog eens bij de Ombudsman kunnen informeren.

U moet uw vraag maar eens voorleggen aan mijn collega van de Adviesrubriek over uitvaartverzekeringen.
Maar ik attendeer u er graag op dat u een uitvaart eventueel kunt laten verzorgen door een andere uitvaartorganisatie dan Yarden. Dit kan echter wel financiele gevolgen hebben.
Zie de video: 'Mag je voor de uitvaart een andere uitvaartonderneming in de arm nemen dan bij wie je verzekerd bent?'


Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder