Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Export as naar Indonesië 2


18 september 2014

Vraag nummer: 39906

Geachte heer Van der Putten,

Dank u voor uw snelle reactie, maar ik word er wel onrustig van. Wil zeker niet daar staan met de asbus en deze niet mee kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,

XX

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dat begrijp ik. Het is zeker geen fijn gevoel. Maar ik kan alleen maar zeggen dat ik in de ruim 25 jaar dat ik mij - als wetgevingsjurist, auteur van boeken/artikelen en adviseur - met deze materie bezig houd, nog nooit heb gehoord dat de overheid in Indonesië een asbus in beslag heeft genomen omdat deze zonder de juiste papieren zou worden ingevoerd. Indonesië is een heel populair land voor asverstrooiingen vanuit Nederland. Veel mensen hier hebben warme banden met dat land. Er wordt dus veelvuldig as naar toe vervoerd en altijd probleemloos!

Ik heb nog eens even wat oude mails nagekeken. Ik krijg ongeveer elk jaar wel een mail als die van u dat iemand zich grote zorgen maakt over het verzenden of brengen van as naar Indonesia. Die schrijf ik dan hetzelfde. Na afloop krijg ik soms een mail dat alles goed is gegaan. Soms hoor ik ook niets meer. Maar ik heb dus in 25 jaar nog nooit gehoord dat het niet goed is gegaan.

De asbus kan ook nooit in beslag worden genomen voordat u het vliegtuig in stapt. Iedere asbus mag altijd Nederland worden uitgevoerd. Het enige dat - in theorie - denkbaar is dat de douane in Indonesië moeilijk zou kunnen gaan doen. Maar naar mijn ervaring doet men dat niet. In ruim 25 jaar nog nooit.

Er bestaat veel onzin met betrekking tot het internationale vervoer van asbussen en internationaal transport in het algemeen.
De KLM bijvoorbeeld stelt de eis dat een asbus verzegeld moet zijn. Nou, als men die eis zou controleren en handhaven, dan zou de KLM nooit een asbus vervoeren. Want asbussen worden in Nederland nooit verzegeld. Er is ook geen autoriteit die de verzegeling van asbussen uitvoert en controleert. Ik heb de KLM er wel eens over aangeschreven, maar men nam niet de moeite van een antwoord. Ook staat nog nog steeds dezelfde wettelijk onjuiste informatie op de site:
http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/exceptional_baggage/index.htm#g_np_sa-page=1&sa=2

Vanochtend bijvoorbeeld had ik nog een mailwisseling met een uitvaartondernemer die mij regelmatig informeert over 'leuke/vreemde gevallen' die hij meemaakt met de bureaucratie. Sommige landen vragen inderdaad om een doodsoorzaak. Die kan en mag een gemeente niet geven, want dat weet men gewoon niet want men heeft geen medische gegevens en heeft er geen toegang toe. Men maakt daar dan geen punt van en vult dan altijd zomaar wat in. Of zoals een ambtenaar hem gisteren zei: "Ik vul al dertig jaar 'mort subite' in en er is er nog nooit een geweigerd aan de grens".

Echt mevrouw, maak u geen zorgen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Naschrift:
Een andere vragenstelster deelde in augustus 2017 haar ervaringen in vraag 'As verstrooiing in Indonesië 2'.



TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de nieuwe site Uitvaartmarkt.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Bijvoorbeeld: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?



TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE