Bekijk de reviews
Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Geschil tussen nabestaanden en uitvaartzorg

2 juli 2025

Vraag nummer: 70338

Beste heer Van der Putten;

Enkele weken geleden heb ik een uitvaart verzorgd voor een familie, mevrouw was op een maandag, einde van de middag overleden, op verzoek van de dochter, die tevens mantelzorger van mevrouw was, mevrouw woonde bij haar in, mocht de uitvaart op woensdagmiddag plaatsvinden (na het wettelijke minmum termijn van 36 uur). Dit alles voor mevrouw geregeld, er was namelijk onenigheid in de familie en de wens was een snelle, maar nette crematie te verzorgen.

Andere dochter van mevrouw komt er na de uitvaart achter van moeder is overleden en is niet blij, stelt ons via een mail aansprakelijk en verzoekt antwoord op de volgende vragen:
- 1. Een schriftelijke verklaring over de gang van zaken en uw rol hierin:
- 2. Een overzicht van welke documenten door de opdrachtgever zijn overgelegd;
- 3. Informatie over wie opdracht heeft gegeven tot versnelling van de crematie;
- 4. Een voorstel tot herstel (bijv. contact over de as, of medewerking aan een alternatief afscheid).

Mijn inziens hebben wij alles volgens het boekje gedaan;
- De uitvaart heeft binnen het wettelijke termijn tussen 36 uur en 6 werkdagen plaastgevonden.
- Documenten door de opdrachtgeefster getekend hoef ik niet te overleggen aan derden.
- De uitvaart heeft na 36 uur plaatsgevonden, dus niet vervroegd.
- Het crematorium heeft contact opgenomen met de familie om uit te leggen hoe zij aanspraak kunnen maken op een gedeelte van de as.

Graag vraag ik uw advies in deze, zodat ik de klacht op een nette, correcte manier kan beantwoorden en beargumenteren.

Alvast hartelijke dank.

Antwoord:

Geachte heer,

Het is juridisch onzin dat de andere dochter van de overledene uw uitvaartonderneming aansprakelijk stelt. Aansprakelijk voor wat? Je kunt iemand aansprakelijk stellen voor schade, maar niet voor boosheid, verdriet of teleurstelling omdat een ander familielid een uitvaart heeft geregeld waar jij niet voor uitgenodigd bent. Als er iets onrechtmatigs gepleegd zou zijn, is de opdrachtgever van de uitvaart daarvoor verantwoordelijk, niet de uitvaartverzorger.

Er is geen enkele reden om u ten opzichte van de teleur gestelde dochter te verantwoorden. U hebt geen enkele verplichting jegens haar. En zij heeft geen enkel recht ten opzichte van u.

U kunt al haar verzoeken afwijzen, zonder dit uitgebreid te onderbouwen. Iemand die iets eist, in dit geval de teleurgestelde dochter, moet haar verzoek onderbouwen. Dat heeft zij niet gedaan. Zij vraagt, stelt en eist zaken, zonder valide onderbouwing.
U hoeft - in dit stadium - niets te onderbouwen. U hebt geen contractuele relatie en er is geen wettelijke of andere verplichting jegens haar waar u in tekort geschoten bent. De informatie die zij eist is bovendien een inbreuk op uw relatie met uw opdrachtgever. U mag die informatie niet aan derden geven.

De teleurgestelde dochter komt met onjuiste en onzinnige argumenten, zoals dat de crematie 'versneld' zou zijn. Dat slaat nergens op; u hebt e.e.a binnen de wettelijke kaders uitgevoerd. Maar dat is niet uw beslissing en verantwoordelijkheid, maar die van uw opdrachtgever, de andere dochter.

Als de teleurgestelde dochter bij iets of iemand wil klagen, kan ze bij haar zus terecht. Die draagt de verantwoordelijkheid. De teleurgestelde vrouw richt zich tot de juridisch verkeerde partij. Als deze kwestie voor de rechter zou komen, zouden alle wensen en kritiek van de teleurgestelde dochter jegens u van tafel worden geveegd.

Het pleit voor u dat u de klacht op een nette en correcte manier wilt beantwoorden, maar ik adviseer u om geen uitgebreide reactie te geven. U kunt schrijven dat de beslissing om de uitvaart snel uit te voeren, de wens van uw opdrachtgever was en dat er geen reden is om hierover jegens de teleurgestelde dochter verantwoording af te leggen.
Ik zou mevrouw adviseren om advies in te winnen bij een advocaat. Die kan bevestigen dat u niet aan haar verzoeken hoeft te voldoen en deels zelfs niet mag voldoen.

Overigens is het niet verstandig van het crematorium om de teleurgestelde dochter uit te leggen hoe zij aanspraak kan maken op een gedeelte van de as. Dat kan gezien worden als een inbreuk op haar relatie met de opdrachtgever.
Of iemand aanspraak kan maken op een deel van de as hangt ook van omstandigheden af die het crematorium niet kent en niet kan beoordelen, zoals het bestaan van een testament of codicil of mondelinge verklaringen van de overledene, dan wel van derden die kennis dragen van de wensen van de overledene.
Men moet dit soort zaken echt overlaten aan professionals die de teleurgestelde dochter in kan schakelen, zoals een rechtsbijstandsverzekering of een advocaat. Er zijn vele varianten denkbaar, die veel verschillende juridische en financiële consequenties kunnen hebben. Het crematorium loopt het risico aansprakelijk te worden gesteld voor een onjuist of onvolledig advies. En in dit geval zou het aansprakelijk stellen misschien wel terecht kunnen zijn.
Een crematorium doet er verstandig aan zich bij een familieruzie strikt neutraal op te stellen en geen enkele partij advies te geven, anders dan om een professional in te schakelen.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Nieuwe site voor mensen die zelf de regie over hun overlijden in handen willen hebben:
www.exit.nl. Met:
- documenten voor medische beslissingen: euthanasieverklaring, volmacht, behandelverbod etc.;
- uitvaartwensen vastleggen;
- een eenvoudige crematie regelen.

TIP
Een uitvaart zoals u dat wilt, zonder compromisssen. Regel hier uw uw exclusieve begrafenis of crematie.

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages – kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden.
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder