Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Eerst akkoord en dan...

10 oktober 2020

Vraag nummer: 61710

Mijn klanten zijn ontevreden over hun eerste uitvaartleider, daarom bij mij terecht gekomen.
Zij schrijven bij hun offerte:
Na akkoordbevinding van onze factuur, kunt u met ons contact opnemen om een afspraak te maken om Mw. B. over te brengen.
Dit voelt aan als gijzeling. Is dit rechtsgeldig?

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Om op een vraag een goed antwoord te kunnen geven, heb ik meer gegevens nodig. Wie is de 'zij' en de 'hun' van de offerte. Waar was de offerte voor? Waarom waren die klanten ontevreden? Waar was de factuur voor? Wat er gebeurde er nog meer, in welk tijdsbestek?

In het algemeen kan ik zeggen, dat als klanten weglopen bij een uitvaartonderneming en die onderneming kosten heeft gemaakt en ziet aankomen dat zijn (voormalige) klanten niet of niet zonder meer gaan betalen, dat de onderneming er verstandig aan doet om de factuur van die kosten te laten erkennen. Dat is nog geen betaling, maar juridisch wel de puntjes op de i zetten. Lijkt mij heel verstandig.

En ja, de uitvaartonderneming mag in bepaalde situaties weigeren om een overledene over te laten brengen als er niets getekend of erkend is. De (voormalige) klant kan ook tekenen onder protest en onder voorbehoud.

Als de familie het er dan niet mee eens is, mag de familie een klacht indienen en eventueel die klacht ook voorleggen aan de Ombudsman Uitvaartwezen.

In de subrubriek 'Kosten uitvaart' en de subrubriek 'Vragen van uitvaartondernemers' staan meer vragen over de betaling van (een deel van) een uitvaart.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


Zie over de vraag of je iemand kunt verbieden om afscheid te nemen van een overledene, ook:


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

TIP
Regel hier uw begrafenis of crematie.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder