Mr Willem van der Putten

Mr Willem van der Putten Spelregels
Over Mr Willem van der Putten
Facultatieve
Sponsors

Digitaal opdrachtformulier voor crematie


25 september 2017

Vraag nummer: 52102

Geachte heer van der Putten,
Huidige situatie: de uitvaartondernemer print het opdrachtformulier uit en laat de opdrachtgever tekenen. Dit origineel getekende formulier komt in het dossier van het crematorium samen met het originele verlof en het registratie formulier.
Stel een uitvaartondernemer laat de opdrachtgever van de crematie op een tablet tekenen en stuurt het dan per mail naar ons door. Mag het geprinte exemplaar het originele vervangen in het dossier van het crematorium?

Antwoord:

Geachte heer,

In het huidige recht hebt u echt een geprint stuk met een originele handtekening nodig. We zijn nog niet zo ver dat in het rechtsverkeer tussen burgers en bedrijven digitale handtekeningen rechtsgeldig zijn.

Op een aantal vlakken is het dat wel. Of lijkt het dat wel, zonder dat het zo is, denk ik. Als ik een aangetekende brief of een postpakket aan de deur krijg, kan ik ook voor ontvangst tekenen door een krabbel op een tablet. Maar dat is minder verstrekkend dan een opdracht voor een crematie. Ik denk dat postbedrijven een gecalculeerd risico nemen tussen de afweging van administratief gemak en het risico schade te moeten vergoeden. De besparing op het een is groter dan de kosten van het ander.

Er zijn wel tussen-situaties, constateer ik. Men kan op internet ook koopovereenkomsten aangaan onder bepaalde condities, waaronder de voorwaarde dat men 2 weken tijd heeft om de opdracht ongedaan te maken. Dat is in uw soort dienstverlening onhandig, want als iemand 10 dagen na dato de opdracht ongedaan wil maken, is de crematie natuurlijk niet ongedaan te maken.

Als u bijvoorbeeld via Digid een opdracht zou kunnen laten geven, zou dat wel rechtsgeldig kunnen zijn omdat de identiteit van de opdrachtgever dan voldoende vaststaat. Maar op dit moment is een handtekening op een digitaal formulier wat mij betreft te vergelijken met een fax of een fotokopie: die zijn niet rechtsgeldig. U moet een origineel hebben. Ik zou als ik u was niet riskeren dat u een betalingsprobleem krijgt en uiteindelijk de rechter dan zegt dat u geen rechtsgeldige overeenkomst hebt. Laat eerst anderen maar experimenten met dit soort situaties, voordat u zelf juridische risico's neemt, is mijn advies.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op Uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk snel en eenvoudig offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartoffertes.nl

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Zoals: Wie is verantwoordelijk voor de kosten van de uitvaart?


TIP
Melden van overlijden. Landelijk gratis meldnummer overlijden: 0800-783 73 43.

Stel een vraag:

Op dit moment is het stellen van nieuwe vragen tijdelijk niet mogelijk.

Om bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste plek te helpen hebben we een eenmalige vraag:

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

JA NEE