Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Reclame van begrafenis ondernemer

5 januari 2008

Vraag nummer: 5089 (oude nummer: 10042)

bij de uitvaart van mijn vader heeft de begrafenis ondernemer ons enveloppen verstrekt waar hij of de achterkant als reclame uiting zijn bedrijfsnaam, logo en telefoonnummer had geplaatst.
Wij waren ontsteld dat zoiets mag en zijn tegen de rekening van de enveloppen in protest gegaan. Is er een klachtencommissie die hierover een uitspraak kan doen?

Antwoord:

Geachte heer,

Ik kan me voorstellen dat het ook een praktische reden heeft om bij wijze van afzender een bedrijfsnaam en telefoonnummer op rouw-enveloppen te plaatsen. Als de post dan niet of verkeerd bezorgd wordt, kan men telefonisch contact opnemen met de uitvaartondernemer. En dan is er (meer) tijd om het verzuim te herstellen en de geadreseerde op te sporen of anderszins te benaderen.
Maar een ondernemer moet dat wel met de familie bespreken. Als die dat ongewenst vindt, moet het niet gebeuren.

Als het echter alleen bedoeld is als een reclame-uiting, lijkt me dat ook niet acceptabel.

Als de betreffende onderneming is aangesloten bij een koepelorganisatie, die is aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies, of bij de Stichting klachteninstituut Uitvaartwezen, is een klachtenprocedure mogelijk. Maar bij elke klachtenprocedure is het zo dat men eerst moet proberen met de betreffende ondernemer tot een oplossing te komen en dat men alleen een klacht kan indienen als dat niet lukt.

De betreffende ondernemer moet u zeggen of hij/zij aangesloten is bij zo'n klachteninstituut.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


---

Nog een goede raad: wordt geen klant van KPN. KPN is een bedrijf dat niet reageert op klachten en volstrekt lak heeft aan de klant. Dat is althans sinds augustus vorih jaar mijn ervaring, tot op de dag van vandaag. (Zie vraag 9718). Mijn kantoor staat zo'n 5 maanden nog altijd onder een verkeerd nummer in de telefoongids. Bellen, schrijven, faxen, niets helpt. Het wordt weer tijd voor een kort geding, net als toen ik in oktober de aansluiting door KPN met een rechtszaak heb moeten afdwingen. Zie voor het juiste adres en telefoonnummer de Adressengids van deze site.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder