Offerte/groot prijsverschil, toch rekening
29 november 2002
Vraag nummer: 1709 (oude nummer: 2075)
Sun, 1 Dec 2002 00:11
Geachte Heer,
Mijn vader is vorige week overleden. Wij vroegen een uitvaartverzorger te komen. Ze toonde weinig initiatief en de prijzen die ze noemde bleken erg hoog. Mijn vader wilde in stilte gecremeerd worden. De verzekering zou het bedrag nooit kunnen dekken, zei ze.
In al het verdriet vroegen we of we eerst een ander bedrijf konden consulteren. Daar werden we zeer professioneel benaderd en bleek de crematie 1300 euro minder te gaan kosten.
Wij kregen nu een rekening van het eerst benaderde bedrijf van 240 euro, voor 3 uur werk en advies. De dame is ongeveer een uur bij ons geweest. Zij heeft ons verkeerd voorgelicht, ook over de 'Laatste eer', waar wij uiteindelijk mee in zee gingen. Wij zijn zeer verbolgen en hebben de indruk dat de eerstgenoemde dame misbruik heeft gemaakt van onze onwetendheid en ons verdriet. Wat moeten we nu doen?
Heel graag uw advies.
Met vriendelijke groet,
Godelieve Jans
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Ten eerste is het verstandig dat u uiteindelijk een andere uitvaartverzorger in de arm hebt genomen. Dat los van de kosten. Een uitvaart is een belangrijke zaak en als het met de uitvaartverzorger niet klikt, moet u - snel - een andere nemen.
Of de factuur van het eerst benaderde bedrijf terecht is, hangt een beetje af van de insteek van het eerste gesprek. Deed u al meteen of zij de uitvaart zou verzorgen? Of hebt u eerst min of meer vrijblijvend geïnformeerd naar de mogelijkheden en kosten? En heeft zij alleen een offerte gemaakt, of u ook werkelijk advies over diverse zaken gegeven, waar u later iets aan had?
Als u al meteen de houding aannam dat zij de opdracht kreeg, kan een rekening voor het eerste gesprek terecht zijn. Maar als u eerst een opgave van kosten vroeg en na die opgave direct zei dat u eerst liever verder keek, zie ik niet dat u kosten verschuldigd bent. En zeker niet voor 3 uur, als mevrouw een uur bij u geweest is.
Ik denk overigens niet dat de mevrouw misbruik heeft gemaakt van uw onwetendheid en verdriet, zoals u schrijft. Het ene bedrijf kan gewoon wat duurder zijn dan het andere, omdat het zelf hogere kosten heeft, of omdat het meer wil verdienen. Als ik een offerte vraag aan loodgieters of hoveniersbedrijven, komen er meestal ook verschillende bedragen uit. Maar dat wil nog niet zeggen dat de duurdere bedrijven boeven zijn of misbruik maken.
Als het in het eerste gesprek bij een uur bleef en alleen een offerte is gemaakt, zie ik niet waarom u er een rekening voor zou moeten betalen. Zeker niet als u meteen zei dat u nog eens verder wilde kijken en de betreffende mevrouw geen opdracht hebt gegeven voor verdere acties. Het opmaken van een offerte is niet iets waarvoor betaald hoeft te worden, in de regel. Dat geldt voor elke branche, ook de uitvaartbranche, tenzij vooraf anders is afgesproken.
Ik zou dit die mevrouw in een briefje schrijven. Als zij de rekening handhaaft, kunt u de zaak als een klacht voorleggen aan de Ombudsman Uitvaartwezen of de Geschillencommissie Uitvaartwezen, afhankelijk van de orgainsatie waar die mevrouw bij is aangesloten.
Als ze nergens bij is aangesloten, kunt u gewoon niet betalen(maar wel altijd een gemotiveerd briefje schrijven waarom u vindt dat u niet hoeft te betalen; nooit zomaar niets van u laten horen). Als zij vindt dat de rekening terecht is, moet ze maar naar de kantonrechter gaan (en dan hebt u een copie van uw gemotiveerde briefje nodig).
mr W.G.H.M. van der Putten
1 december 2002