Compensatie na verdwalen van lijkwagen
29 juni 2008
Vraag nummer: 5531 (oude nummer: 10976)
Geachte heer/mevrouw,
Na het overlijden van mijn oma in Bovenkarspel, zou de crematie plaatsvinden in Driehuis.
De uitvaart werd verzorgd door WFC.
Bij aankomst in de buurt van Driehuis werd voor ons vanuit de twee volgwagens duidelijk dat de chaffeur van de lijkwagen onzeker was over de route naar de bestemming.
Hij miste de eerste afslag, de tweede afslag miste hij ook (ondanks lichtsignalen van de volgauto's), waarna hij totaal verdwaalde. Hierbij viel de rouwstoet uiteen, de lijkwagen waren wij kwijt en slechts een van de twee volgauto's kon de lijkwagen weer vinden. Daarna moest de overgebleven volgauto de lijkwagen de weg wijzen naar het crematorium.
Uiteindelijk kwamen we aan, maar te laat om nog even tot rust te komen en overige familie (die al lang stond te wachten) te begroeten.
Dit was natuurlijk een uitermate stressvolle situatie en wij hadden ons deze dag op een meer waardige manier voorgesteld.
Wij hebben een klachtenbrief naar de WFC verstuurd. Na zes weken hebben wij eindelijk antwoord gekregen, waarin zij de spijtige situatie betreuren.
Zij boden ons 400 korting aan op een rekening van ruim 5000, samen met een bosje bloemen.
Wij zijn van mening dat dit bedrag niet overeenkomt met de geleden schade. Deelt u onze mening of is de vergoeding van WFC afdoende?
Bij voorbaat dank voor u reactie,
XX
Antwoord:
Geachte mevrouw,
Dit is natuurlijk een heel vervelende ervaring. Maar ik constateer dat dit naar gangbare maatstaven een passende geldelijke tegemoetkoming is.
Ik geef u in overweging om een klacht in te dienen bij de Ombudsman uitvaartwezen indien u het er niet mee eens bent, maar ik schat in dat die tot het oordeel komt dat een passende vergoeding is aangeboden.
Met vriendelijke groet,
mr W.G.H.M. van der Putten