Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Alles gaat mis tijdens uitvaart

14 december 2008

Vraag nummer: 5979 (oude nummer: 11951)

De uitvaart begon ruim een half uur later, met de muziek in de aula van het crematorium ging van alles mis, verkeerde muziek, vastlopende computer, haperende geluidsinstalatie. En duizend maal excuses van de verantwoordelijkheden.
Is er bij een uitvaart ook nog zoiets als niet goed, geld terug of andere vorm van garantie? Niet dat geld wat vergoed, maar feitelijk is het natuurlijk schandalig dat er van alles mis kan gaan bij een belangrijk moment....uw reactie graag.

Antwoord:

Geachte heer,

Ja, dat is er. Als er zo veel fout gaat en dat aan het crematorium of de uitvaartonderneming te wijten is, is er vaak wel enige financiƫle compensatie mogelijk. Maar dan moet het ook verwijtbaar zijn.
In een crematorium is het zo dat meerdere diensten elkaar opvolgen. Als de familie van de voorgaande dienst zich niet aan de afgesproken tijd houdt en met geen stok uit de aula te slaan is (figuurlijk dan), zit u(w familie) met het probleem en de ergernis. Maar is het voor de uitvaartonderneming erg moeilijk om er iets aan te doen. Het crematorium moet de tijden bewaken.

Het is dus ook de vraag of uw klachten zich richten tegen de uitvaartonderneming of tegen het crematorium. Voor de vastlopende computer en de hapering van het geluid is het crematorium verantwoordelijk. Maar de verkeerde muziek is misschien een misser van de uitvaartondernemer.

Maar uw klachten lijken me zeer terecht en ik zou ze in ieder geval aan zowel de uitvaartondernemer als het crematorium voorleggen. Ik meen dat een financiele compensatie wel gepast zou zijn. Maar u moet bij dit soort dingen niet aan enorme bedragen denken. Het gaat meer om het principe.

Als u er met de uitvaartonderneming en/of het crematorium niet uit komt, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Ombudsman uitvaartwezen. Op de site van het klachteninstituut vindt u ook uitspraken bij eerdere klachten. U krijgt dan ook een idee wat een redelijke compensatie kan zijn. Zie http://www.klachteninstituutuitvaartwezen.nl en dan voor voorbeelden het tabje 'Klachten en uitspraken'.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder