Wij verzorgen uitvaarten
bekijk de reviews

Overlijden melden: 088 - 848 82 27

Wie verantwoordelijk voor controleren uitvaartpolis? (problemen door onjuiste informatie)

29 augustus 2016

Vraag nummer: 47123

Beste heer vd Putten,

Mijn vader is vorige maand overleden. Hij was alcoholist en al zijn zaken waren in handen van een bewindvoerder. Op de dag van overlijden moesten wij (mijn zusje en ik) de uitvaart regelen. Aangezien de bewindvoerder alle papieren in bezit heeft, hebben wij s'ochtends telefonisch bij hen het verzekerde bedrag opgevraagd. De polissen zijn pas na het gesprek met de uitvaardondernemer gemaild naar de uitvaartonderneming. Aangezien de bewindvoerder ons dit bedrag heeft doorgegeven en wij uit mogen gaan van juiste informatie heeft de uitvaartonderneming verder niet naar deze polissen gekeken. Toen zij later in de week de polissen gingen uitprinten om toe te voegen aan het dossier zagen zij op de polis staan dat de ingangsdatum 1 mei 2016 was. Naar aanleiding hiervan heeft de uitvaartonderneming contact met de verzekering gezocht en nu blijkt dat de polis niet wordt uitbetaald wat ik goed begrijp.
Waar zij ook achter kwamen tijdens dat contact, is dat de bewindvoerder zelf die verzekering heeft afgesloten in april. Dit is nog geen 4 maanden voor het overlijden geweest.

Wij zitten nu met een gat van €3000,- wat niet wordt uitgekeerd. Als wij van te voren hadden geweten dat dit niet uitbetaald had geworden, dan hadden wij de uitvaart op een andere manier kunnen verzorgen voor het kleine bedrag wat wel werd uitgekeerd via een andere maatschappij/polis.

Mijn vraag is wie er verantwoordelijk is voor het controleren van de polissen?
En als wij bedragen hebben doorgekregen waarvan er nu één niet wordt uitgekeerd, wie er dan verantwoordelijk is voor de kosten die zijn uitgegeven? Want als wij dit van te voren hadden geweten, hadden we de uitvaart veel goedkoper kunnen laten uitvallen en zou er nu geen gat van €3000,- zijn.

De bewindvoerder zegt simpel dat ze niet alle polissen van alle klanten kennen en dat de ingangsdatum door hen over het hoofd is gezien, maar dat de uitvaartonderneming bij wet verplicht is de polissen te checken.
Persoonlijk vindt ik dat de bewindvoerder te snel een bedrag heeft genoemd zonder dat zelf te controleren en wij (mijn zus en ik) konden het niet controleren omdat wij de polissen niet hadden.

Ik hoop dat u mijn verhaal nog begrijpt.

Ik hoop graag een reactie te mogen ontvangen.

Mvg XY

Antwoord:

Geachte mevrouw,

In verband met uw privacy heb ik uw naam onder uw vraag verwijderd.

Ik kan uw verhaal goed volgen. Ook omdat het niet de eerste keer is dat zo'n aaneenschakeling van slordig handelen van enkele partijen tot dit type problemen leidt.

De persoon die verantwoordelijk is voor het controleren van de uitvaartpolis, bent u in eerste instantie zelf. Echter in een situatie zoals u in uw vraag omschrijft, bent u - althans niet tijdig - niet in de gelegenheid geweest om zelf die controle uit te voeren. U bent afgegaan op mededelingen van derden en was in de veronderstelling dat derden zaken zouden controleren. Dat is gevaarlijk. Als u oudere vragen naleest over problemen met verzekeringen en uitvaartorganisaties, zult u zien dat ik altijd adviseer om zelf rechtstreeks met verzekeringsmaatschappijen contact op te nemen en dat niet over te laten aan uitvaartondernemingen of andere derden. In elk geval niet alleen. Zij kunnen ook informeren en zouden u op details kunnen wijzen waar u zelf niet op bedacht bent. Maar u moet ze wel zelf altijd controleren.

In dit geval zou ik - als ik u was - zowel de bewindvoerder als de uitvaartondernemer in eerste instantie geheel aansprakelijk stellen voor de problemen die zijn ontstaan doordat verkeerde informatie is verstrekt en de informatie niet is gecontroleerd.
Men mag van een bewindvoerder verwachten dat die financieel geschoold is, geacht kan worden overeenkomsten en polissen goed te doorgronden en dat die adequate informatie verschaft. De bewindvoerder heeft verkeerde informatie verschaft en heeft u niet de gelegenheid gegeven om zelf onderzoek te doen, maar de polis later naar een derde gemaild. Ik vind dit zeker verwijtbaar en zou er mijn tanden in zetten. Het excuus van de bewindvoerder dat ze niet alle polissen van alle klanten kennen, is niet relevant. Er is gewoon niet goed gekeken en gecommuniceerd, wat in dit geval grote gevolgen had. Juist van een bewindvoerder hoeft dit m.i. niet geaccepteerd te worden. Hier mag zorgvuldigheid en accuratesse verwacht worden. Er zijn misschien ook wel klachtenregelingen die men kan volgen.

De niet-controle door de uitvaartondernemer zie ik als een grote fout. Elke uitvaartondernemer moet weten dat je niet op informatie van derden af kunt gaan, maar altijd zelf moet kijken hoe het in elkaar zit. Het is niet zo, zoals de bewindvoerder beweert, dat de uitvaartonderneming bij wet verplicht is de polissen te checken. Dat is geklets uit de nek van de bewindvoerder. Maar het is wel een van de primaire taken van een uitvaartverzorger die pretendeert nabestaanden bij te staan, om de polis te checken. Vooral omdat er vaak misverstanden over zijn en de uitvaartondernemer geacht mag worden deskundig in deze materie te zijn.
Ik zou als ik u was de rekening van de uitvaartondernemer nog maar eens niet helemaal betalen. Er valt een schade te claimen. Het is waarschijnlijk ook aanwijsbaar welke onderdelen van de uitvaart u niet gekozen zou hebben, als u geweten had dat er veel minder geld beschikbaar zou zijn. Er valt wat voor te zeggen om die kosten dan niet te betalen. De uitvaartondernemer is hier ernstig in verzuim geweest. Als u er met de ondernemer niet uit komt, is wellicht een klacht voor te leggen aan de Ombudsman uitvaartwezen. Zie www.OmbudsmanUitvaartwezen.nl voor de voorwaarden en procedure.

Hebt u zelf ook een steek laten vallen? In mijn optiek wel. U de bewindvoerder moeten vragen ook aan u een afschrift van de polis te mailen. U had zelf dan ook even met de verzekering contact kunnen hebben, om misverstanden uit te sluiten. Dat adviseer ik iedereen om altijd even te doen, zelf contact met de verzekering of uitvaartvereniging te hebben. Polissen en voorwaarden zijn niet altijd even duidelijk. En - helaas moet het gezegd worden - uitvaartondernemers zijn soms niet altijd even oprecht en uitvoerig in hun informatie over hoogte van de uitkering. Er zijn uitvaartverzorgers die op hun site hebben staan dat ze uitvaarten van alle verzekeringen uitvoeren, maar er dan niet bij vermelden dat dat soms wel tweeduizend euro duurder uitvalt omdat de verzekering dan niet alles vergoedt of een veel lager bedrag uitkeert. Maar als men dat meldt, mist men klanten en omzet. Zie diverse vragen in de subrubriek 'Vragen over uitvaartorganisaties'.

Per saldo zou ik in uw geval zeker beide andere partijen, bewindvoerder en uitvaartondernemer, aansprakelijk stellen. Mijn insteek zou zijn het 'beloofde' bedrag van de uitvaartverzekering. Het is natuurlijk niet zeker dat deze acties helemaal succesvol zijn, maar niet geschoten is altijd mis. Het lijkt mij in deze casus niet terecht als de bewindvoerder en de uitvaartondernemer geen bijdrage zouden leveren in de schade die hun handelen en nalaten hebben veroorzaakt.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten


TIP
Laat nabestaanden niet onnodig zoeken naar oude polissen. Registreer of u een uitvaartverzekering hebt op uitvaartverzekeringsregister.nl
Ook verstandig om in te vullen als u GEEN verzekering hebt.

TIP
Vergelijk offertes van uitvaartondernemers via de site Uitvaartmarkt.nl


TIP
Buitenhuis La Hardoye: een paar dagen weg of een of meer weken vakantie voor 2 tot 10 personen in Frankrijk. Prachtig sfeervol zeer ruim vakantiehuis met meerdere zitkamers, open haard op 'kasteelformaat', met grote tuin, twee terrassen, eigen beekje en boomgaard op de grens van de Franse Ardennen en de Champagne. Slechts 340 km van Utrecht.
www.vakantiehuis-ardennen.info

TIP
Bezoek ook eens de video-adviesrubriek: Infotheek - reportages - kijkersvragen - juridische vragen en antwoorden (klik hier).
Bijvoorbeeld over de vraag of men verplicht is een uitvaartondernemer in te schakelen:


TIP
www.urnenwinkel.nl. De mooiste collectie urnen voor de beste prijs.

Print deze pagina

×

Spelregels

  • U kunt een vraag intypen; het antwoord staat binnen 48 uur onder de vraag.
  • De service staat open voor particulieren en voor instellingen, ondernemers en begraafplaatsen die relatie zijn van Uitvaart.nl, Juridisch Adviesbureau Van der Putten of Grafzorg Nederland.
  • Een vraag moet een algemeen karakter hebben. Bijvoorbeeld: "Moet ik een uitvaartondernemer inschakelen ", "Mag een asbus worden begraven", "Mag een begraafplaats kosten voor onderhoud rekenen ", "Mag een lijk in een ambulance worden vervoerd ".
  • Vragen die betrekking hebben op individuele situaties (bijvoorbeeld: "Ik verschil van mening met de begraafplaats over de rechten op een graf ") kunnen niet worden behandeld, omdat voor een juist antwoord veel gegevens over feiten en omstandigheden nodig zijn. Voor dergelijke individuele vragen kunt u - vrijblijvend - bij juridisch adviesbureau Van der Putten terecht.
  • Zowel de vraag als het antwoord zijn openbaar.
  • Uw vragen worden serieus en zorgvuldig behandeld, maar uitvaart.nl en mr. Van der Putten aanvaarden geen aansprakelijkheid voor onjuiste toepassingen en gevolgen.

Heeft u op dit moment een uitvaartondernemer nodig?

Bel nu: 088 605 1219 Dag en nacht bereikbaar Nee, ga verder